Verkeersdeskundige NHTV trekt aan de bel: 'Gevaarlijke en dure A58 moet snel worden aangepakt'

BREDA/TILBURG - Verkeersdeskundige Ruud Hornman van de NHTV in Breda trekt aan de bel: de verkeersituatie op de A58 is duur en gevaarlijk en daarom moet de snelweg spoedig worden verbreed. “Als je de ongevallen, dagelijkse vertraging en economische weerslag van files optelt, is dat al jarenlang reden om de A58 onder handen te nemen.”
De snelweg zit aan z’n taks, meent Hornman. Daarom pleit de deskundige voor vervroeging van verbreding van de A58. Die verbreding staat momenteel gepland in 2020.

“Het driestrookgedeelte zou veel eerder uitgebreid moeten worden. Er moet vanaf knooppunt Batadorp tot en met Galder, bij de aansluiting van de A16, een extra rijstrook bijkomen”, stelt de verkeersdeskundige.

“Daarmee zijn mijn inziens veel pijnpunten opgelost, al betekent dat wel dat knooppunt Galder compleet op de schop moet.”

Invloed België en Europese Commissie
De A58 komt de laatste tijd veel in het nieuws. Vanwege ongelukken - ook dinsdag was het raak - en files, maar ook vanwege toegenomen vrachtverkeer als gevolg van de tolheffing in België. Hornman begrijpt niet dat er geen zwaardere lobby wordt gehouden voor versnelde verbreding, bijvoorbeeld door het bedrijfsleven.

ZIE OOK: Transportbedrijven in Brabant worstelen met extra drukte door tolheffing België: 'Tijd is geld'

“Er moet door iemand een vuist gemaakt worden. Op dit moment wordt er nog te weinig gedaan dat tot actie leidt. De economische gevolgen nemen alsmaar toe. Ik heb me in het verleden negatief uitgelaten over verbreding van de A67, en dat is ook nu relevant: wat mij betreft heeft de verbreding van de A58 prioriteit.”

Ook de tolheffing van België kan niet rekenen op zijn begrip. “Het is raar dat landen een eigen winkeltje kunnen opzetten met tolheffing, en zo het verkeer over de grens veel problemen bezorgen. Waarom kan de Europese Commissie zich daar niet op richten?”

Ook zorgen bij gemeenten
Breda en Tilburg gaven eerder al aan zich zorgen te maken over de A58, met name vanwege het toegenomen vrachtverkeer. De snelweg heeft volgens de gemeenten de maximale capaciteit bereikt. Niets wijst erop dat het vrachtverkeer op de A58 de komende tijd stagneert of afneemt, stelt de VID.

Uit onderzoek van de Transport en Logistiek Nederland (TLN) bleek eind 2015 dat de file op de A58 tussen Breda en Eindhoven ‘de duurste file in Nederland’ is. Niet voor niets besloot het kabinet eind 2015 de A58 ter hoogte van Breda eerder dan gepland te verbreden.

Reactie Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat, dat verantwoordelijk is voor de Nederlandse rijkswegen en dus ook voor de A58, gaf vorige week al aan geen reden te zien om de verbreding van de A58 nogmaals te versnellen.

Rijkswaterstaat zegt wel contact te houden met logistieke ondernemersorganisatie  EVO en TLN en ‘dit als gesprekspunt mee te nemen als de situatie aanhoudt’.