'Groter risico voor omwonenden spoor door groot aantal wagons met gevaarlijke stoffen'

EINDHOVEN - De kans dat er iets misgaat op het spoor bij Breda, Tilburg en Eindhoven is groter dan werd gedacht. Hiervoor waarschuwt ingenieursbureau Arcadis vrijdag nadat bekend werd dat er meer treinwagons met gevaarlijke stoffen over het spoor rijden dan is toegestaan. Er zijn al Kamervragen aangekondigd.

Ongeveer twaalf jaar lang spraken deskundigen en politici met elkaar over de norm voor gevaarlijke stoffen. Vorig jaar leidde dit tot de Wet Basisnet, waarin werd afgesproken hoeveel treinwagons met gevaarlijke stoffen er over een bepaald traject mogen rijden.

Vervoerders blijken de wet alleen niet na te komen, zo bleek uit onderzoek van de NOS. In onze provincie gaan ze in de fout bij Breda, Tilburg en Eindhoven. Vooral in Eindhoven blijkt er sprake te zijn van een flinke overschrijding. Daar mogen jaarlijks 2105 wagons met de brandbare stof lpg rijden, maar dit aantal bedroeg vorig jaar 8413.

ZIE OOK: 'Dit is onacceptabel', staatssecretaris Dijksma dreigt met acties vanwege onduidelijkheid giftreinen

Groter risico
"Het is natuurlijk zo als je vier keer zoveel wagons hebt als is afgesproken, het risico ongeveer vier keer zo groot is. Dat is wel iets om goed over na te denken", laat veiligheidsadviseur Vincent van der Vlies van Arcadis vrijdagochtend aan Omroep Brabant weten.

Wel nuanceert hij dat het niet meteen levensgevaarlijk is en omwonenden niet meteen hoeven te vrezen voor treinrampen. "De wagons moeten aan strenge eisen voldoen en zijn echt wel veilig", geeft hij aan.

ZIE OOK: Meeste goederentreinen rijden door Breda

Onderzoek naar oorzaak
Van der Vlies vindt het erg opvallend dat de vervoerders de afspraken niet nakomen. Vooral omdat er zo lang over de Wet Basisnet is nagedacht en in het eerste jaar al blijkt dat de norm niet wordt gehaald.

Eén van de redenen dat er nu meer treinwagons rijden is dat treinen moeten worden omgeleid. Er zijn namelijk werkzaamheden aan de Betuweroute, de belangrijkste goederenlijn van het land.

Tóch is het werk aan de Betuweroute niet de enige verklaring, tekent Van der Vlies aan. "Het kan zijn dat er meer van België naar Duitsland wordt vervoerd via Nederland. Dit moet nog onderzocht worden."

ZIE OOK: 'Treinongeluk Tilburg te wijten aan vervoerder DB Schenker Rail en aan machinist die door rood reed'

'Hebben we iets over het hoofd gezien?'
De adviseur pleit ervoor dat het hele systeem opnieuw onder de loep wordt genomen. "Hebben we iets over het hoofd gezien bij het bedenken van de wet? En kunnen we iets inbouwen waarmee we vroegtijdig een signaal krijgen als er te veel wagons over het spoor gaan?"

Van der Vlies benadrukt ten slotte dat omwonenden zich niet meteen zorgen hoeven te maken. Dat doet hij zelf ook niet, hoewel de adviseur ook bij het spoor woont. "Ik slaap er niet slechter om, maar we moeten altijd goed blijven nadenken over het Basisnet en de veiligheid op het spoor."

Er zijn al Kamervragen aangekondigd. Het CDA vraagt daarin de minister om opheldering.

ZIE OOK: Bij treinramp in Tilburg grotere kans op veel slachtoffers, toch bouwt Tilburg door rond spoor
Deel dit artikel: