Video

Museum De Pont laat 'Slave City' van Joep van Lieshout voor het eerst in Nederland zien

10 juni 2016 om 19:17
nl
Kunstenaar Joep van Lieshout is geboren in Ravenstein maar woont inmiddels al jaren in Rotterdam en exposeert over de hele wereld. Zijn 'Slave City' is op dit moment te zien in Venetië, maar óók in Tilburg. En dat is voor het eerst in Nederland.
Profielfoto van Windhorst Peter Pim
Geschreven door
Windhorst Peter Pim

Van Lieshout bouwt al jaren denkbeeldige samenlevingen. 'Slave City' is er ook zo één. In De Pont zijn tekeningen, maquettes en voorwerpen te zien te zien van een denkbeeldige superduurzame maatschappij. Biodiesel, biodynamisch voedsel... het hoort er allemaal bij. Maar Van Lieshout ging in zijn gedachten nog wat stapjes verder.
KannibalismeIn zijn verbeelding wordt in 'Slave City' ook het menselijk lichaam zo efficiënt mogelijk hergebruikt. Of, zoals Van Lieshout het zegt: "In 'Slave City' is kannibalisme geen uitzondering." Hij laat dit zien in een enorm driedimensionaal kunstwerk dat het midden houdt tussen een ziekenhuis, een slagerij en een mortuarium.
In 'Slave City' is weinig ruimte voor persoonlijke vrijheid. De efficiëntie overheerst. Om zo effectief mogelijk te functioneren, kent het regime strikte regels voor iedereen.
Zelfrijdende auto's 'Dit is een kunstwerk, maar het is ook zo dat onze samenleving hoe langer hoe meer deze kant op zou kunnen gaan", vertelt directeur Hendrik Driessen van Museum De Pont. "Denk aan zelfrijdende auto's en robots die allerlei taken overnemen."
De Pont is een groot en ruim museum maar Van Lieshout heeft er veel neergezet. Veel van polyester in de robuuste stijl waar Van Lieshout voor staat. En het is niet allemaal beklemmend. Midden op de vloer staat een grote draaiende installatie met knipperende lichtjes waarin vrouwen worden aangeprezen. Waarschijnlijk vrouwen uit het bordeel dat Van Lieshout op een van zijn kaarten heeft ingetekend.
PoepdoosNaast die installatie staat een ouderwetse poepdoos, maar dan wel een van twee verdiepingen waar zo'n veertig mensen tegelijk terecht kunnen om hun behoefte te doen.
Een rondje door het museum levert genoeg stof tot denken op. Is het echt zo dat een milieuvriendelijke, duurzame samenleving per se een dictatuur moet zijn? Van Lieshout: "Kunst is geen manier om antwoorden te geven, maar wel een goede manier om vragen te stellen."
Jeroen Bosch 'Slave City' hoort bij de Bosch Grand Tour, een reeks tentoonstellingen waarmee de grote Brabantse musea meedoen aan het Jeroen Boschjaar.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.