Moerdijkbrug: veiligheid en onderhoud al vele jaren in goede handen Rijkswaterstaat

27 juni 2016 om 15:43
nl
Het is een hele belangrijke schakel tussen Zuid-Holland en Brabant over het Hollands Diep: de Moerdijkbrug. Eind dit jaar bestaat hij 80 jaar. Voor het onderhoud en de veilgheid zorgen de mensen van Rijkswaterstaat.
Profielfoto van Meeuwsen Fred
Geschreven door
Meeuwsen Fred

De Moerdijkbrug is van 1936. Hij kende toen tien stalen overspanningen. In 1978 werden deze vervangen door stalen liggers. De Moerdijkbrug is de langste rivierbrug van Nederland. Hij meet iets meer dan 1 kilometer. Dagelijks maken meer dan 140.000 voertuigen gebruik van de brug. De mensen van Rijkswaterstaat zorgen voor het onderhoud en de veiligheid.
GedoeZoals Michiel de Ruijter. Hij is areaalbeheerder en ziet toe op de staat van de Moerdijkbrug, kijkt bijvoorbeeld of er geen gaten en scheuren in het asfalt zitten. "Sinds de grote renovatie in 2008 ligt de brug er goed bij, ook al zijn er regelmatig opknapbeurten nodig." Bij die renovatie was Jan Pijnappel als districtshoofd betrokken. Hij herinnert het zich nog als de dag van gisteren. "We gingen toen over op HogeSterkteBeton, vanwege de nodige scheuren in de stalen dekplaten. De renovatie had veel voeten in aarde, het was ook een experiment met dat type beton. Er was veel gedoe, ook met de gemeente Moerdijk. Maar het kwam uiteindelijk allemaal goed."
Rijkswaterstaat is niet alleen op de weg verantwoordelijk voor de Moerdijkbrug. Ook vanaf het water wordt de brug en dan vooral de waterstand in de gaten gehouden. Peter Veninga ziet daar op toe. "We staan continue in contact met de centrale in Dordrecht, die ons de waterstanden doorgeeft. Er zijn bijna geen ongelukken op het water. Er is weleens een boot tegen een pilaar van de brug gevaren. Aan ons de taak om dan het verkeer op het water in goede banen te leiden."
De Moerdijkbrug werd in december 1936 officieel geopend door Koningin Wilhelmina. De brug werd vernoemd naar het dorp Moerdijk. De brug was destijds één van de grootste bruggen van Europa. Naast de verkeersbrug liggen een spoorbrug en een hoge snelheidslijnbrug. De verkeersbrug moet in 2035 vervangen worden. "Wat mij betreft komt er dan een tunnel", zegt Veninga. "Dat is beter voor het verkeer op het water." Maar dat vindt niet iedereen. Pijnappel: "Wat mij betreft komt er dan weer een brug. Niets zo mooi als vanuit de auto op het Hollands Diep uitkijken."



App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.