Wanneer ben je een echte Brabander?

TILBURG - Identiteit. Dat is een lastig begrip. Wanneer ben je Brabander? Is dat iets 'natuurlijks' wat je mee krijgt van thuis of is het iets wat bedacht is? Bijna een eeuw geleden kwam in Brabant een beweging op die zich afvroeg wat Brabanders 'anders' maakt. Dat leverde in ieder geval prachtige verhalen op maar zijn we ook dichter bij een antwoord gekomen?
Al in 1929 werd er een discussie gestart over de jarenlange vermeende onderdrukking van de arme Brabanders, tegenwoordig zouden we dat het 'Calimero-gevoel' noemen. Dat beeld van achterstelling bleef lang hangen, maar er kwamen bewijzen dat het wel meeviel en dat we helemaal niet zo zielig zijn.

De zoektocht ging verder
30 juli 1937 was een mijlpaal in de zoektocht naar onze identiteit. Toen werd het tijdschrift Brabantia Nostra opgericht. De titel betekent: 'Brabant aan ons'.

In het blad was er aandacht voor Brabantse liederen en de geschiedenis van het hertogdom. Begrippen als eenheid en volk werden besproken, de Brabantse streektalen kwamen voorbij dankzij de later legendarisch geworden dialectprofessor Weijnen. Al na een paar jaar werd het tijdschrift (in 1942) verboden door de Duitse bezetter.

Een 'echte' Brabander
Historicus Patrick Timmermans vertelt op Omroep Brabant over de opkomst van de Brabantia Nostra-beweging, en het effect daarvan tot op de dag van vandaag, want het heeft ons veel opgeleverd. Zo zijn er al jaren twee hoogleraren op de universiteit in Tilburg die onderzoek doen naar onze taal en cultuur.

Maar je kunt je afvragen of het duidelijker is geworden wat Brabant en de Brabanders nou precies zijn. Misschien wel het mooiste antwoord kwam ooit van Gerard Rooijakkers. Hij noemde Brabant 'een verrekes goed idee'. Kijk, dat zou een 'Hollander' nou nooit zo zeggen. Is er dan toch iets waar van onze identiteit...?