Video

Het Glazen Huis kost Breda een half miljoen euro: 'Goed voor het merk Breda'

8 december 2016 om 18:03
nl
Als je alle kosten bij elkaar optelt die de gemeente Breda uitgeeft aan Serious Request van 3FM, dan kom je uit op het gigantische bedrag van een half miljoen euro. Voormalig wethouder Selçuk Akinci, die betrokken was bij de besluitvorming rond de tweede editie van het Glazen Huis in Breda, bevestigt dat NPO/3FM een forse bijdrage vroeg voor de productiekosten. "Daar is in eerste instantie driehonderdduizend euro voor vrij gemaakt." Maar daar bleef het niet bij. "Daar komt nog een paar ton bij aan arbeidsloon van ambtenaren die voor en aan het evenement werken en ook kosten voor de benodigde vergunningen en dat soort zaken."
Profielfoto van Bartol Rob
Geschreven door
Bartol Rob

Toen de NPO bij de gemeente Breda aanklopte met de vraag of ze weer welkom waren in de Baroniestad was de eerste reactie van de toenmalig wethouder positief. "Ja, mijn eerste reactie was graag. Maar je gaat wel kijken wat gaat ermee gepaard, omdat het redelijk veel geld kost om zo'n evenement in je stad te kunnen organiseren." De investering van een half miljoen euro die Breda meebetaalt aan het evenement betaalt zich waarschijnlijk dubbel en dwars terug door de uitgaven van de vele extra bezoekers die naar de Bredase binnenstad komen.
LEES OOK: Horeca Breda mag 24 uur per dag open tijdens Serious Request
Miljoenen euro's Tijdens Serious Request, en het gelijktijdige evenement Winterland Breda, worden dagelijks tussen de zeventig en honderdduizend extra mensen verwacht. Bij de eerste editie in 2008 van het Glazen Huis in Breda, bleek uit onderzoek achteraf, dat al die bezoekers enorm veel geld uitgaven in winkels en horeca. Een raming kwam uit op zo'n vier miljoen euro. Doordat bij de komende editie de horeca 24-uur per dag open mag zijn, kan er wellicht nog meer uitgegeven worden.
LEES OOK: Toch geen poes bij dj’s 3FM in Glazen Huis in Breda
Toegangspoorten voor de hele binnenstadVoor de veiligheid wordt een groot gedeelte van de binnenstad voorzien van zogeheten Popup poorten. Deze poorten markeren de doorgang en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid om de toegang tot het gebied te regelen en de bezoekersstromen te sturen. Dit alles om de veiligheid van de bezoekers, bewoners en ondernemers te garanderen. Bij de pop-up poorten staan medewerkers. Inwoners van de binnenstad en ondernemers krijgen eigen doorgangspassen.
Op 18 december trekken de twee DJ’s van 3FM waaronder Tilburger Domien Verschuuren de deur van het Glazen Huis achter zich dicht.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.