Video

De schroothoop nadert na vier levens voor de Keizersveerse brug

21 februari 2017 om 22:24
nl
81 dienstjaren heeft hij er al op zitten en hij is inmiddels bezig aan zijn vierde leven. Maar daar gaat binnen vijf jaar een einde aan komen: de Keizersveerse brug. Minister Schultz wil het metalen gevaarte in 2021 laten vervangen, net zoals de veelbesproken Merwedebrug bij Werkendam en Hagesteinsebrug tussen Vianen en Nieuwegein.
Profielfoto van Cartens Raoul
Geschreven door
Cartens Raoul

Met de vele staalplaten en duizenden klinknagels heeft deze 300 meter lange verbinding over de Bergsche Maas wel iets weg van een Meccano-creatie. Het zegt alles over hoe bruggen in 1931 werden gebouwd.
Eerste levenDe brug werd in dat jaar in gebruik genomen, niet bij het buurtschap Keizersveer, maar zo'n 20 kilometer naar het westen als Moerdijkbrug. De nieuwe verbinding tussen Moerdijk en Dordrecht verving de pont over het Hollandsch Diep. Met veel ceremonie werd de brug geopend door koningin Wilhelmina.
[youtube:https://youtu.be/Iw1bSCe6O6Q]
Tweede levenHet gemak van een directe autoverbinding tussen Noord-Brabant en Zuid-Holland vormde in militair opzicht ook een bedreiging. Zo deed het Nederlandse leger in 1940 een niet echt geslaagde poging om de Moerdijkbrug op te blazen om de oprukkende Duitsers te stoppen. De brug werd hersteld en kreeg een tweede leven.
Derde levenMaar diezelfde Duitsers wilden in 1944 de oprukkende geallieerden tegenhouden en bliezen de Moerdijkbrug opnieuw op, maar dan met wat meer 'Gründlichkeit'. Na de bevrijding werd de verwoeste brug gerepareerd en kreeg daarmee een derde leven.
Vierde levenIn de jaren zestig en zeventig groeide het autoverkeer enorm en moest de snelweg A16 worden verbreed. De oude Moerdijkbrug werd daardoor een bottleneck en Rijkswaterstaat verving de stalen brugdelen door een bredere betonnen verbinding.
Toch was daarmee rol van de stalen overspanningen nog niet uitgespeeld. Een deel daarvan werd gebruikt voor de Spijkenissebrug. Zes andere brugdelen werden verscheept naar Keizersveer: op naar een vierde leven.
De bruggen bij KeizersveerZoals de naam al zegt, was er bij Keizersveer een pontje over de Bergsche Maas. In 1811 zou keizer Napoleon Bonaparte de rivier zijn overgestoken om eeen bezoek te brengen aan de ingelijfde Hollandse gewesten. In 1931 moest het pontje wijken voor een smalle verkeersbrug.
In 1968 werd de Rijksweg A27 tussen Breda en Utrecht geopend. De verkeersbrug bij Keizersveer vormde al snel een flessenhals, waardoor er files ontstonden. Daarom werd deze brug in de jaren zeventig vervangen door zes stukken van de voormalige Moerdijkbrug.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.