GoSpooky-oprichter Liam Tjoa: 'Bedrijven onderschatten de kracht van Snapchat'

EINDHOVEN - HEMA, ABN AMRO, Albert Heijn of de Heineken USA. Wie wil deze bedrijven nu niet als klant? Het lukte het jonge bedrijf GoSpooky. Niet met vooraf uitgedokterde reclamecampagnes, maar met een marketingcampagne waarbij social media-tool Snapchat de hoofdrol speelt. “Bedrijven onderschatten de kracht van Snapchat’, zegt marketeer Liam Tjoa.

Volgens twintiger Tjoa valt er op Snapchat-gebied nog een wereld te winnen voor bedrijven. “Ontzettend veel jongeren gebruiken Snapchat. Veel bedrijven vinden dat hun doelgroep jongeren moeilijk te bereiken zijn. Ze kijken geen tv meer, ze luisteren niet naar de radio en gebruiken steeds minder vaak Facebook. Snapchat is hét middel”, zegt Tjoa. Snapchat is populair onder jongeren tot ongeveer 25 jaar. “Gelukkig ontdekken ook steeds meer ‘ouderen’ Snapchat.”

In de lift
Volgens sociale media-cijfers over 2015 en 2016 zit het aantal gebruikers van Snapchat in de lift. Binnen een jaar groeide het aantal gebruikers van ruim 500.000 naar meer dan een miljoen. Inmiddels zijn het er al een stuk meer, weet Tjoa.

Parallel daaraan trekt ook het inzetten van Snapchat bij campagnes aan. Tjoa: “Oudere marketeers zijn geen gebruikers van het medium. Daarom is het bij veel bedrijven een ondergeschoven kind.”

Authentiek
GoSpooky maakte vorig jaar naam met een Snapchat-film over Kingsland, een evenement tijdens Koningsdag in Eindhoven. De aan elkaar geplakte posts werden als één grote story aan elkaar gesmeed. Maar liefst 6,5 miljoen mensen bekeken het filmpje. “Snapchat blijft authentiek. Jongeren verwachten juist geen gelikt gemonteerd filmpje. Dat spreekt niet aan, het moet echtheid uitstralen. Op die unieke manier bereik je bijvoorbeeld makkelijker de honderd volgers die iemand heeft.”

De Snapchat-marketeers van Go Spooky overtuigden grote bedrijven en bedachten campagnes voor onder meer ABN AMRO met besparingstips. Albert Heijn nam een speciale Sinterklaas-filmpje op in hun uitingen. “Bedrijven weten precies wat ze willen communiceren. Wij komen soms met hele toffe ideeën, maar dat past niet altijd. De kunst is om op de gulden middenweg uit te komen.”

Lees alles over de Brabantse economie en 'Booming Brabant' op Omroepbrabant.nl/boomingbrabant. 'Booming Brabant' is ook te bekijken via Uitzending Gemist. Ook op het YouTube-kanaal van Omroep Brabant is het wekelijkse businessprogramma te zien.