Energiebedrijf moet drie klanten meer dan duizend euro terugbetalen

4 april 2017 om 13:36
nl
Ennatuurlijk moet drie bewoners van de Eindhovense wijk Meerhoven kosten terugbetalen, die het energiebedrijf ten onrechte voor aansluiting op de stadsverwarming in rekening had gebracht. Het gerechtshof in Den Bosch heeft dit dinsdag bepaald. Een van de bewoners reageerde blij; het bedrijf is verrast en zeer teleurgesteld in de uitspraak.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Twee jaar geleden dacht de rechtbank in Den Bosch er helemaal anders over. De rechter stelde de klanten die de zaak nu hebben gewonnen in het ongelijk. Ze moeten tussen de duizend en tweeduizend euro terugkrijgen, zo heeft het hof bevolen.

'Al eenmalig bijdrage betaald'
Drie klanten van Ennatuurlijk hadden de zaak aangespannen. Ze waren het niet eens met de aansluitkosten die maandelijks moesten worden betaald. Volgens hen hadden ze bij het ingaan van het contract al eenmalig een bijdrage voor de aansluitkosten betaald.

Stadsverwarming is een duurzame vorm van energie, waarbij restwarmte uit de industrie via dikke waterleidingen naar huizen wordt getransporteerd om zo de huiskamer te verwarmen. 

Strijd gaat door
De Stichting Stadsverwarming Eindhoven verdedigt de belangen van de klanten van Ennatuurlijk, die in hun ogen benadeeld waren. Eén van de gedupeerden, Stefan van der Eijk, is blij met de uitspraak. Hij laat direct weten dat de strijd nog lang niet voorbij is.

"Dit ging om een proefproces. Nu de uitspraak bekend is, gaan we kijken of er ook voor andere mensen wat mogelijk is", aldus Van der Eijk. Ennatuurlijk bestudeert het vonnis en beraadt zich op mogelijke vervolgstappen.

Eenmalige aansluitbijdrage
De drie bewoners van Meerhoven die het gevecht met Ennatuurlijk waren aangegaan, zijn klant sinds 2001. Ieder van hen sloot een overeenkomst met (de voorganger van) dit energiebedrijf voor aansluiting op het stadsverwarmingsnet. Hierin was een eenmalige aansluitbijdrage opgenomen.

Jaren later bleek dat Ennatuurlijk iedere maand voor een periode van dertig jaar een bedrag
voor de aansluitkosten in rekening brengt. Dit was onverteerbaar voor de klanten.

'Niet ingestemd'
Het hof vindt dat de bewoners hierover vooraf geïnformeerd hadden moeten worden. Ze hebben de kosten betaald, maar hiermee hebben ze niet ingestemd met de maandelijkse bijdrage, staat in de uitspraak van het hof.

De bewoners hadden die kosten niet hoeven te betalen en Ennatuurlijk moet die nu terugstorten.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.