Waarom worden mishandelingen gefilmd en online gezet? 'Het gaat allemaal om de likes'

9 mei 2018 om 15:29
nl
Het roept véél verontwaardigde reacties op, het filmpje dat dinsdag op internet opdook van een zware mishandeling van een 14-jarige jongen in Tilburg. Daarop is te zien hoe het slachtoffer in april op het Nassauplein door een aantal jongeren wordt geschopt en geslagen. Zulke video’s duiken wel vaker op, maar waarom wordt dit gefilmd en online gegooid?
Profielfoto van Suzanne Lesquillier
Geschreven door
Suzanne Lesquillier

“Voor jongeren werken dit soort filmpjes statusverhogend. Het gaat allemaal om de likes en de kudos”, zegt criminoloog Jeroen van den Broek. Hij deed onderzoek naar het gebruik van sociale media door jongeren in de straatcultuur. “Het is voor hen heel belangrijk om online te scoren en zich zo populair te voelen. In de straatcultuur gelden andere normen en waarden dan in de bredere samenleving. Geweld is in hun wereld veel normaler.”

De jongen die in het Dumpert-filmpje (meer dan 700.000 views) te grazen wordt genomen, kreeg onder meer trappen tegen zijn hoofd en zijn buik. Hij liep gescheurde trommelvliezen op en deed aangifte van zware mishandeling. Een van de verdachten, een 15-jarige jongen, meldde zich woensdag op het politiebureau. Hij is aangehouden en wordt verhoord over zijn betrokkenheid.

Gegarandeerd publiek en applaus
Waarom moet dit worden gefilmd? “Er is tegenwoordig niets meer dat niet wordt gefilmd. En die gewelddadige video’s hebben een aanzuigende werking." Dat betekent zoiets als: haalt iemand veel views met een filmpje waarin hij z’n buurman bijna wurgt, dan duiken er meer op. Daarnaast bieden platforms als Dumpert een laagdrempelig podium: gegarandeerd publiek en applaus. Wel zorgen diezelfde platforms er in sommige gevallen ook voor dat dader(s) sneller gepakt worden.

Tel daarbij op dat jongeren tegenwoordig vastgelijmd lijken aan hun mobieltje. Wat er op social gebeurt en gevonden wordt, is belangrijker dan wat er in het echt plaatsvindt. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de helft van de jongeren tussen de 12 en 16 jaar zèlf vindt dat hij of zij in meer of mindere mate verslaafd is aan sociale media.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.