Bloggen en instagrammen over Brabantse gastvrijheid om meer toeristen te lokken

EINDHOVEN - Brabant is Open! Die slogan vat volgens Visit Brabant de Brabantse gastvrijheid samen en moet toeristen verleiden wat vaker te kiezen voor Brabant als weekendtrip. Om dat te bereiken heeft Visit Brabant in het weekend van 2 en 3 juni influencers uitgenodigd voor een weekendje Brabant in 11 plaatsen. In de hoop dat het een Twitter- Insta- blog- en vlogtsunami aan berichten oplevert met de hashtags als #brabantisopen en #visitbrabant

Behalve de influencers zijn ook partijen zoals pers, expats, touroperators en meetingplanners uitgenodigd. Zij hebben een weekendje weg gekregen om de Brabantse gastvrijheid te beleven zoals de ‘locals’ dat doen. Met name de influencers doen meteen verslag via hun social media kanalen. Dat levert bijzondere taferelen op, zoals in Veghel, waar vier influencers aan een tafeltje zich in de meest gekke bochten wringen voor de perfecte foto. 

Veghel
In Veghel staat het programma in het teken van Brabants eten en drinken. De dag begint bij CHV Noordkade, dat vroeger een fabriek in veevoer was. Nu is het een terrein vol cultuur, vermaak en lekker eten en drinken. Zo zit er onder meer de proeffabriek, een coöperatie van allerlei specialisten die lekkere dingen willen maken met passie en smaak. In de proeffabriek vind je onder meer een ginstoker, een bierbrouwer en een warme bakker.

De zaterdag begint met een drie gangen lunch met Brabantse biertjes, en wordt vervolgd met praten over en kijken naar eten. Zo is er een culinaire wandeling en een bezoek aan de expositie 'We Are Food'. 

 

 

 

Van Gogh
Er zijn in totaal 11 arrangementen samengesteld. De meeste gericht op het leren kennen van de stad. Maar naast het 'lekker eten arrangement' is er ook een van Gogh-arrangement. Dat begint in Nuenen waar gasten de plekken bezoeken waar de schilder ooit werkte en woonde. Na een overnachting in Auberge Vincent gaan de gasten de volgende dag naar het Noordbrabants Museum om de schilderijen in het echt te zien.

 

 

Eindhoven
In Eindhoven laten ze zien hoe creatief de stad is en gaat de tour langs allerlei hotspots. Dat gebeurt onder meer via een fietstocht die langs Piet Hein Eek en Strijp S gaat. De foodmarket van Eindhoven wordt bezocht en het diner staat in het teken van design. Een van de influencers op de tour is Eliane Roest. Zij legt de dag vast in foto's die te zien zijn op haar instagramaccount

 

 

Breda
Breda laat zien wat een rijke geschiedenis de stad heeft, maar ook hoeveel design en kunst er nu te vinden is. En natuurlijk ook wat een prachtige stad het is. Bezoekers gaan onder meer naar de crypte van de Lutherse kerk, dineren in de Grote Kerk en maken een fietstocht door de stad. Maar de dag begint met een lesje Bredaos. 

 

 

Wat de influencers er van vinden is onder meer terug te lezen op de instagramaccounts van de Bredanaar Maarten Walraven en de Amsterdamse Tanja Kok.

Den Bosch
Ook in Den Bosch wordt een combinatie van oud en nieuw gepresenteerd, met een bourgondisch tintje. Zo begint de rondleiding in een bierbrouwerij, is er een rondleiding in het hippe Social Lab en natuurlijk worden er Bossche bollen gegeten. En natuurlijk zijn ook de verhalen over den Bosch terug te lezen op internet. Bijvoorbeeld bij hobbyfotograaf Arno Lucas, reisblogger Ellen Bruwiere of op de site van Vanessa Dawson.

 

 

Meer over dit onderwerp:
provincie toerisme visit brabant gastvrijheid
Deel dit artikel: