Stiekem fietsen met een motortje: jongeren ontdekken de e-bike

BREDA - Vergeet het halen van je brommer- of scooterrijbewijs. Als het aan de bedenkers van de WATT Electric ligt, fietsen over een tijdje niet alleen ouderen, maar ook jongeren op een elektrische fiets. Bredanaars Frans Nomden en Marc Jacobs misten een hippe, betaalbare E-bike. Daarom hebben de twee ondernemers er zelf een ontwikkeld. En het allerbelangrijkste: "Je ziet niet dat 'ie een motortje heeft."

Het viel de twee ondernemers op dat heel veel mensen elektrisch willen fietsen, maar dat niet doen vanwege het ontwerp van de fietsen. 

Bejaardenfiets
"Er zijn heel veel mensen die elektrisch willen fietsen, maar niet op zo'n 'bejaardenfiets' met een grote accu achterop", aldus Frank. De WATT ziet er daarom van de buitenkant uit als een normale fiets. Maar hij is toch echt elektrisch: "In het frame zit een batterij en er zit een motor op het achterwiel."

Frank en zijn compagnon Marc zijn ervan overtuigd dat er een grote markt is voor jonge mensen die elektrisch willen fietsen. "Mijn kinderen zijn helemaal dol op deze fiets. Laat maar eens een willekeurige jongen op straat ermee fietsen, ik weet zeker dat 'ie weg is van die fiets." En zo geschiedde.

Geen scooterrijbewijs nodig
De 13-jarige Kars de Boer heeft net zijn allerlaatste proefwerk gemaakt, wanneer we hem tegenkomen in de Bredase Boschstraat. Hij heeft geen idee dat hij op een elektrische fiets stapt. Totdat hij daadwerkelijk wegfietst.. "Woooow!", roept hij uit. Het eindoordeel? "Hij fietst héél lekker!" 

Volgens Kars heeft de E-bike behalve de snelheid nog veel meer voordelen. "Als je een scooter zou willen, moet je een rijbewijs halen. En die zijn ook slechter voor het milieu en minder sportief." Dat er ook een usb-poortje in het frame zit, maakt Kars helemaal gelukkig. "Dat is echt handig! Dan kan ik mijn iPhone opladen."

Startkapitaal binnen 12 minuten
Om hun fietsdroom te verwezenlijken, probeerden Frans en Marc geld in te zamelen met behulp van crowdfunding. Binnen twaalf minuten hadden ze hun startkapitaal van 150.000 euro al bij elkaar. Inmiddels zijn er al tientallen fietsen besteld. Eind juli worden de eerste WATT-fietsen geleverd. De goedkoopste is elfhonderd euro.