Video

Studenten TU/e maken auto van suiker: 'NOAH is biologisch afbreekbaar'

6 juli 2018 om 17:20
nl
Studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) hebben een auto ontwikkeld die grotendeels is gemaakt van plantaardig materiaal. De hoofdbestanddelen van de carrosserie en het chassis zijn vlas en simpele korrels rietsuiker. NOAH heet de auto en in september rijdt-ie mogelijk al op de openbare weg. "We moeten nog een kenteken aanvragen", zegt Cas Verstappen, een van de studenten. De auto werd vrijdag gepresenteerd op het terrein van voedingsmiddelenconcern Royal Cosun in Dinteloord.
Profielfoto van Youssef Zerrouk
Geschreven door
Youssef Zerrouk

Verstappen is een van de ruim twintig studenten die sinds afgelopen september werkten aan de wagen. 

De auto is dus grotendeels opgebouwd uit natuurlijke materialen. "Dat maakt hem milieuvriendelijk. Hij is biologisch afbreekbaar. En hij is volledig circulair. Dat betekent dat het hele productieproces zuinig is. Hij is daarmee niet alleen zuinig tijdens het rijden." 

 

De wagen is dus zowel duurzaam als milieuvriendelijk. En gunstig in verbruik. "Hij rijdt op een elektrische motor, maar als je dat zou omrekenen naar benzine zou je met één liter driehonderd kilometer kunnen afleggen. Dat is uiterst efficiënt."

Van suiker en vlas naar plastic
Het vlas en de korrels suiker worden als ruw materiaal gebruikt. Die worden door een chemisch proces omgezet in een soort plastic. Omdat de studenten iets minder dan een jaar de tijd hadden om de auto te bouwen, konden ze niet de hele auto van dit natuurlijke materiaal maken. “Maar zelfs de schroefjes en moertjes die we hebben gebruikt, komen uit een zo duurzaam mogelijke recyclestroom.”

De materialen zijn uiteraard nog niet de standaard. Dat maakt dit prototype relatief duur om te bouwen. Maar de studenten hopen dat als de materialen gangbaarder worden, de auto’s voor consumenten betaalbaar worden. Een exact bedrag konden de studenten nog niet noemen.

Europese tour
Vanaf volgende week woensdag maakt NOAH een Europese tour langs onder meer BMW en Volkswagen. “We willen zelf geen fabrikant worden, maar we hopen wel dat bestaande fabrikanten interesse hebben in deze duurzame manier van auto’s bouwen.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.