Merwedebrug weken dicht: één bedrijf krijgt schadevergoeding, 'regeling zou anders moeten'

WERKENDAM - Rijkswaterstaat heeft één transportbedrijf voor een deel schadeloos gesteld vanwege de maandenlange sluiting van de Merwedeburg in 2016. Er waren in totaal ruim vijftig claims ingediend.

Er wordt alleen een bedrag uitgekeerd wanneer een transporteur kan bewijzen dat de schade ten minste vijf procent van de jaaromzet bedraagt. Hiervan was in de meeste gevallen geen sprake. In vier zaken lopen nog bezwaren- of beroepsprocedures.

'33 miljoen'
De Merwedebrug, tussen Werkendam en Gorinchem, was eind 2016 maandenlang dicht voor zwaar vrachtverkeer. Deze maatregel werd genomen nadat er haarscheurtjes waren geconstateerd. Volgens ondernemersvereniging evofenedex heeft die sluiting de transportsector zeker 33 miljoen euro gekost.

LEES OOK: Merwedebrug kostte transportsector minimaal 33 miljoen euro; ‘bedrijven merken gevolgen pas in 2017’

Regeling herzien?
Jeroen Bol, woordvoerder van deze verladersorganisatie, betreurt het dat de overheid slechts een enkele gedupeerde tegemoetkomt. “We snappen dat bedrijven een ondernemersrisico hebben, maar je kunt wel vraagtekens zetten bij de ruimhartigheid van het rijk”, aldus Bol. Hij vindt dat de compensatieregeling tegen het licht moet worden houden. “Als bedrijven gedurende bijvoorbeeld zes weken schade ondervinden van de afsluiting van een brug, dan zou over die periode gekeken moeten worden naar de gevolgen voor de omzet. De jaaromzet zou dan niet als basis moeten gelden.”

Omzetdrempel verlaagd
Normaal gesproken wordt gekeken of de schade meer bedraagt dan vijftien procent van de jaaromzet. In het geval van de Merwedeburg verlaagde de toenmalige minister de zogeheten ‘beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Milieu’ (lees: omzetdrempel) naar vijf procent. Een woordvoerster van Rijkswaterstaat wil ‘vanwege de privacy en omdat het (economische) bedrijfsgegevens zijn’ geen uitspraak doen over het uitgekeerde bedrag en het bedrijf dat hiervoor in aanmerking kwam.

Overigens wordt de Merwedebrug op de A27 tussen Gorinchem en Werkendam vervangen. Deze klus begint over vier jaar. Tegelijk worden de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer en de Hagesteinsebrug tussen Vianen en Nieuwegein aangepakt. Uiterlijk 2030 moeten de drie nieuwe bruggen open zijn.

LEES OOK: Vervanging Merwedebrug 56 miljoen duurder dan gedacht