Buurman redt vader en kind uit brandende schuur Etten-Leur: 'Krijg je nooit meer van je netvlies'

ETTEN-LEUR - Het was een afschuwelijke nacht voor Marion en haar man. Iets voor half vijf werden ze wakker van het geschreeuw van hun buurman Hendrik. “Doe die deur open. Ik kan er niet uit. Ik zit vast!”, riep hij in paniek. Hendrik en Linda en hun zoontje Djeno van 2 zaten vast in een brandende schuur en konden er niet uit. Linda overleefde de brand niet.

Ongeveer tien seconden hadden Marion en haar man nodig om zich te realiseren dat er iets goed mis was. "We dachten eerst dat ze ruzie hadden, maar al snel hoorden we dat er iets heel anders aan de hand was."

'Zoveel paniek en angst'
Er klonk zoveel paniek en zoveel angst in zijn stem en toen zagen we de rook." Marion belde meteen 1-1-2 en haar man klom over de schutting. Hij ontdekte dat de schuur op slot zat. “Hendrik kon waarschijnlijk in paniek de sleutel niet vinden. Hij kon er niet uit”, vertelt Marion aangeslagen.

[video:2826360]

LEES OOK: Vrouw (32) komt om het leven bij uitslaande brand in Etten-Leur, haar man en zoontje raken gewond

'Zoontje huilde en hoestte'
Ze hoorden het jongetje huilen en hoesten in de schuur. De 30-jarige vader probeerde het kleine raampje van de schuur kapot te slaan. "Mijn man heeft geholpen het gat groot genoeg te maken." Het lukte Hendrik om zijn zoontje aan de buurman te geven door het ontstane gat. 

Ondertussen kwam Hendriks oom naar buiten met de sleutel. "Toen hebben ze hem kunnen bevrijden.” Het lukte niet meer om Linda te redden. "Door de zuurstof die bij de brand kwam ontstond er een torenhoge steekvlam."

'We hebben haar nooit horen roepen'
Hendrik zat onder de brandwonden en is meteen onder de douche gezet in het huis van zijn oom. Zijn zoontje raakte lichtgewond. De 32-jarige vrouw van Hendrik overleefde de brand niet. “We hebben haar nooit horen roepen”, herinnert Marion zich. “We hopen maar dat ze al buiten bewustzijn was”, vertelt ze vervolgens snikkend.

Marions echtgenoot is te ontdaan om iets te vertellen. "Hij vindt dat hij tekort geschoten is. Hij had ze alle drie moeten redden, maar hij heeft alles gedaan wat hij kon, het vuur liet het niet toe om naar binnen te gaan." Haar man had alles gedaan om Linda te redden. "Maar als hij naar binnen was gegaan was ik nu misschien ook wel weduwe geweest", lijkt Marion redelijk rustig te beredeneren.

'Die twee gezichten achter het raam in de rook'
Die kalmte is maar schijn. "We zitten nu nog in een roes, straks als iedereen weg is komen de emoties." Slachtofferhulp staat alle  betrokkenen bij. Ook Marion en haar man. "Het beeld van die twee gezichten achter het raam in de rook, de angst in de ogen, dat krijg je nooit meer van je netvlies", huivert Marion.

Het gezin woonde zo’n drie jaar lang met tussenpozen bij de oom van Hendrik, weet de buurvrouw die erg betrokken is bij haar buren. “Overdag woonden ze gewoon in het huis, ze sliepen in de schuur om de oudere buurman te ontlasten. De schuur was hun slaapkamer”, legt Marion de woonsituatie uit. “Jaren geleden is de schuur verbouwd en geïsoleerd.”

Hendrik werkte in de bouw en Linda was mantelzorger voor de oom van Hendrik. “Ze deed het huishouden en verzorgde hem. Een vrouw met een heel zacht karakter, een hart van goud en altijd vrolijk”, omschrijft Marion haar buurvrouw. "Het is diep triest, we missen nu een heel mooi persoon in de straat."

'Grote smoel, maar een hart van goud'
Volgens haar woonde het gezin bij de oom van Hendrik in omdat ze niet bij de woningbouwvereniging terecht konden voor een huurwoning. “Door één misstap in zijn jongere jaren laten instanties hem nu in de kou staan. Diep triest, want hij doet geen vlieg kwaad.” Ze kent Hendrik als een man met een ruwe bolster maar met een blanke pit. “Een grote smoel, maar een hart van goud. Hij werkte keihard voor zijn gezin.”

De fatale brand maakt grote indruk op de inwoners van Etten-Leur.  Burgemeester Miranda de Vries betuigde maandagochtend haar steun aan alle betrokkenen. Ook op Facebook reageert de gemeente op het drama.

De politie laat weten dat wordt onderzocht of het gezin mocht wonen in de schuur in verband met de brandveiligheid. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

 

Meer over dit onderwerp:
BRANDEN ETTEN-LEUR