Massaal roddelen over de vader van OG3NE en zijn nieuwe vriendin, waarom doen we dat?

EINDHOVEN - De vader van de meiden van OG3NE, Rick Vol, heeft een nieuwe vriendin. Dat liet hij samen met haar weten via Instagram. Meteen na deze mededeling stroomden de reacties van wildvreemden binnen. Sommige positief, andere verre van dat, want zijn Janine is 35 jaar jonger. Maar waarom vinden we dit soort nieuws eigenlijk zo interessant? Hebben we niks anders om over te praten?

Ook in shownieuwsland was er volop aandacht voor Rick en zijn nieuwe jonge vlam. ‘Heel fout’, zei Olcay Gulsen erover in RTL Boulevard. En ook hier kwam weer, je raadt het al, een stortvloed aan reacties op. Andreas Wismeijer, docent psychologie aan Tilburg University, stelt dat roddelen heel belangrijk is. “Het is een sociaal smeermiddel, een manier om elkaar af te tasten en te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt.” Miljoenen jaren leefden mensen in kleine groepen, en was roddelen cruciaal om te overleven. “Je moest vertrouwen op de mensen om je heen. Door aan elkaar door te vertellen wat iemand voor dingen doet en te kijken hoe iemand reageert, kun je inschatten of diegene oké is. Of het veilig is.”

Nieuwsgierig
Daar komt bij dat we van nature nieuwsgierige wezens zijn. “We willen graag dingen horen die besloten moeten blijven. Als je erachter komt dat er iets niet voor je oren bestemd is, dan willen we niks liever dan daar toch achter komen.” Want, zo legt Wismeijer uit, die kennis betekent ook status. “Als jij iets weet wat anderen niet weten, dan wijst dat erop dat jij meer toegang tot mensen hebt dan anderen.” 

LEES OOK: Olcay Gulsen over relatie vader OG3NE: 'Alles is gewoon verkeerd hieraan'

Maar werkt dat roddelen dan nog hetzelfde als het over (familie van) bn'ers gaat? In de steentijd waren er immers nog geen OG3NES of vaders van OG3NE om over te keuvelen. Wismeijer: “Onderschat de waarde van koetjes en kalfjes niet. Het is het moment dat we elkaar aftasten. Je kijkt: wat vindt de ander belangrijk? Hoe heurt het eigenlijk? Dat verandert niet als je het over bekende mensen hebt. Het enige wat nu veranderd is, is dat we via sociale media direct met miljoenen mensen over dezelfde persoon roddelen.”

Lees verder onder de Instagrampost.

[instagram:https://www.instagram.com/p/BmWSDmKlaC5/?taken-by=janine_aarts]

 

Bonnie St. Claire
Het gaat er daarbij niet om om een diepe inhoudelijke discussie te voeren. “Stel dat ik vind dat Bonnie St. Claire nu echt met rust gelaten moet worden door de media, en degene waar ik mee praat zegt: van mij mogen ze nog veel harder doorgaan. Dan weet ik dat. Dat zegt iets over wat voor vlees ik in de kuip heb. Wat voor normen en waarden wij delen. Het kan ook juist een moment zijn waarop ik besluit mijn eigen mening aan te passen, zodat ik binnen de groep pas.” 

Dus als je volgende keer bij de waterkoeler of koffieautomaat staat en je collega begint over de baby van de nicht van John de Bever, rol dan niet te snel met je ogen. Het kan ook een buitenkans zijn om eens goed te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. 

Grote geheimen
Wismeijer heeft ook nog een waarschuwing voor de mensen met grote geheimen: “Je kan nog zo vaak zeggen dat iemand iets niet mag doorvertellen: hoe smeuïger het geheim, hoe groter de kans dat iemand anders het doorvertelt. Er is veel onderzoek dat aantoont dat het zo werkt. Je moet dan maar hopen dat ze je naam weglaten.” 

Meer over dit onderwerp:
OG3NE SHOWNIEUWS PSYCHOLOGIE RELATIES RICK VOL
Deel dit artikel: