Jan de Rooy: Dakar neemt afscheid van 'De Beer'

SON - Het zou zijn 13e editie van de Dakar-rally worden, maar de teller bleef voor Jan de Rooy uit Son steken op twaalf deelnames. Met het afgelasten van de editie van 2008 ziet de Dakar-veteraan geen heil in een eventuele editie van volgend jaar. Een overzicht van een geboren zandhapper.

Jan de Rooy wordt geboren op 19 februari 1943 in Eindhoven en is samen met zijn broer Harry de Rooy oprichter en voormalig eigenaar van het transportbedrijf G.M. De Rooy & Zonen in Son en Breugel. Zijn zoon Gerard heeft het bedrijf inmiddels overgenomen.

Jan de Rooy, die als tiener al motorcross-wedstrijden reed, wordt in de jaren 1969 tot en met 1982 internationaal bekend door zijn deelname aan de rallycross. In de rallycross zijn de meer dan 200 pk sterke DAFs van Jan en zijn broer Harry de Rooy enkele jaren niet te verslaan.

1985

De Beer
Maar bij het grote publiek wordt Jan de Rooy een gevestigde naam door zijn deelname aan de beroemde rally Parijs-Dakar. In de Dakar-rally kreeg de Rooy van zijn mede-deelnemers de bijnaam "L’ours", oftewel 'de beer'. Vanaf 1982 doet De Rooy mee aan de zwaarste rally ter wereld. Zijn eerste deelname met DAF wordt gelijk beloond met een overwinning in zijn klasse. DAF zet steeds sterkere trucks in en wordt steeds sneller.

In 1986 komt de eerste van een serie Turbotwins uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Het jaar erop legt hij wel beslag op het vrachtwagenklassement van de Dakar-rally en wordt hij elfde overall tussen de auto's.

2004

Noodlot
Toen in 1988 een volledig nieuwe TurboTwin uitkwam wilde DAF meer dan alleen maar winnen, en zette twee trucks in, de X1 en X2. Deze trucks waren elk goed voor 1200pk en een topsnelheid van ver boven de 200 km/h. De Rooy reed dat jaar af en toe sneller dan de auto's en staat zelfs op een gegeven moment derde in het totaalklassement. Helaas slaat het noodlot toe: de tweede truck, met aan het stuur Van de Rijt, slaat over de kop en de navigator Kees van Loevezijn komt bij de crash om het leven, hij sterft ter plaatse aan zijn verwondingen. DAF trekt zich terug uit de rallysport.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en na aanhoudend aandringen van zijn zoon Gerard begint Jan de Rooy in 2002 weer aan het avontuur. De De Rooys dingen het jaar erop (met pa en zoon in verschillende auto's) alweer mee naar de podiumklasseringen. In de editie 2005/06 werden Jan en Gerard de Rooy gediskwalificeerd; de truck zou niet voldoen aan de voorschriften. Om soortgelijke problemen in 2007 te voorkomen startte het team De Rooy met Ginaf. Ondanks zorgvuldige voorbereiding vielen beide De Rooy's uit in "Le Dakar" 2007.

2008


Jan de Rooy in 1988 toen zijn vrachtwagen zelfs auto's voorbijstevende.
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CWhAU5Qn6dQ&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CWhAU5Qn6dQ&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Deel dit artikel: