Blijvende raadsels bij Herculesramp

EINDHOVEN - 34 van de 41 inzittenden van een Hercules transportvliegtuig kwamen op 15 juli 1996 om het leven, nadat het toestel op de vliegbasis neerstortte en in brand vloog. De onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven gaat bekijken of het onderzoek naar de ramp heropend moet worden.

Het transporttoestel stortte op 15 juli 1996 even na zes uur ‘s avonds op vliegbasis Eindhoven neer, met in totaal 41 inzittenden, vier Belgische bemanningsleden en 35 jonge leden van het Fanfarekorps der Koninklijke Landmacht (waarvan één ingehuurde burgermuzikant en één lid van de Defensie, Verkeers- en Vervoersorganisatie) uit Vught. Wat in het eerste uur na het ongeluk gebeurde is in de jaren erna onderwerp geweest van stapels onderzoeken en rapporten.

Een officier en een onderofficier werden jarenlang vervolgd voor hun aandeel in de ramp. De militaire rechtbank sprak in maart 2001 de luchtverkeersleider en de brandweercommandant van de vliegbasis Eindhoven vrij. De commandant van de basis was al eerder ontslagen van rechtsvervolging. De rechtbank concludeerde toen dat betere communicatie en alarmering van  de regionale brandweer niet tot een snellere redding zou hebben geleid. Overigens ging de rechtbank uit van 18.23 uur als tijdstip van mogelijke redding. Dat is nog altijd bijna achttien minuten eerder dan de bekende 18.41 uur dat als officieel tijdstip wordt aangehouden.

Na de Herculesramp wilde toenmalig minister van Defensie Voorhoeve aftreden. De toenmalige premier Wim Kok heeft hem dit toen afgeraden. Omdat het de tweede keer binnen een jaar was dat Defensie in opspraak was, na Srebenica, wilde hij aftreden.


Hulpverleners aan het werk op de rampplek.

Door nabestaanden werd de ‘Stichting Herculesramp 1996’ opgericht. Deze stichting streeft de belangen na van de nabestaanden en organiseert herdenkingen en ontmoetingsdagen. De onderzoeksraad voor de Veiligheid bekijkt of het onderzoek naar de Herculesramp heropend moet worden.

Het Boek ‘Vergeten ramp’ over de Herculesramp werd in november 2009 gepresenteerd. Journalist Hans Matheeuwsen beschreef in het boek dat slachtoffers volgens een bron na hun evacuatie verdronken zijn in koelwater. De onderzoeksraad heeft Matheeuwsen gevraagd uitleg te geven over de nieuwe feiten rond de Herculesramp.


Hans Matheeuwsen schreef het boek 'Vergeten ramp'.

Veel mensen kunnen zich de avond van 15 juli 1996 nog precies herinneren. Omroep Brabant tekende in vijf delen ervaringen rond de Herculesramp op:

Ervaringen - Deel I
Ervaringen - Deel II
Ervaringen - Deel III
Ervaringen - Deel IV
Ervaringen - Deel V