Video

Twaalf Bulgaarse chauffeurs vast langs A58 Roosendaal

3 december 2013 om 19:19
nl
Twaalf Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs staan vast langs de A58 tussen Roosendaal en Breda. De chauffeurs hebben al twee maanden niet betaald gekregen en de diesel is op. Ze staan vast op de parkeerplaats bij de BP-benzinepomp Mastpolder.
Geschreven door

De Bulgaren reden via een soort schijnconstructie voor het Roosendaalse bedrijf Yetim Group. FNV Bondgenoten neemt de zaak zeer serieus. Volgens Edwin Atema van de vakbond wordt er schandalig met de Bulgaren omgesprongen. Hij zegt dat de Bulgaarse chauffeurs meerdere malen zijn bedreigd om hun vrachtwagens te verlaten.
Eerst stonden de trucks op een Industrieterrein in Roosendaal, maar daar zijn ze weggejaagd. "Oprotten hier", werd er gezegd", vertelt Atema. "Ze zijn toen verkast naar deze parkeerplaats. Maar ook hier voelen de chauffeurs zich niet veilig."
FNV Bondgenoten heeft aan de bel getrokken over de kwestie bij de politie, de arbeidsinspectie en de gemeente Roosendaal. De politie surveilleert nu extra bij parkeerplaats Mastpolder. De arbeidsinspectie onderzoekt de zaak. De directie van de Yetim Groep ontkent directe betrokkenheid.
SmoesjesMedewerkers van de Yetim Group hebben maandag met de chauffeurs gepraat. Volgens Atema verkondigen ze 'smoesjes' over dat ze failliet zijn en schuiven ze de kwestie steeds door. "Het is een onduidelijk bedrijf dat bestaat uit verschillende kleine bedrijfjes. Alles is familie en telkens is weer iemand anders de baas."
SchijnconstructiesHet gaat om schijnconstruchties in de transportsector. Hoe dat werkt? Het bedrijf Yetim Group bemiddelt alleen maar, legt Edwin Atema uit. "Dit is geen transportbedrijf, maar een bedrijf dat het mogelijk maakt dat de goedkope Bulgaren hier kunnen werken als chauffeur. Ze werken gewoon met Nederlandse vrachtwagens voor een Nederlands bedrijf. De Bulgaren hier zijn de dupe van hoe werkgevers het hier met allerlei ingewikkelde constructies organiseren."
FNV Bondgenoten vindt Yetim Group een malafide bedrijf. "Op papier zijn de auto's weer terugverhuurd naar Bulgarije. De chauffeurs tekenen hier hun arbeidscontracten, krijgen hier contant uitbetaald. Maar je ziet hier hoe het loopt. Geen geld."
Yetim Group: zelf ook slachtofferVolgens de directeur van de Yetim Group heeft het 7 vrachtauto's verhuurd aan de Bulgaarse transportfirma Netlog. Die heeft ook de chauffeurs in dienst en moet zorgen voor hun uitbetaling. Het Roosendaalse bedrijf staat volgens dat contract daar geheel buiten. Sterker nog: ook de huur voor de vrachtwagens zou volgens de directeur niet voldaan zijn door het Bulgaarse bedrijf.
De Yetim Group zit ook in zijn maag met de slechte publiciteit en heeft de Bulgaarse partner een ultimatum gesteld. Woensdag moet de zaken zijn opgelost anders worden de vrachtwagens teruggehaald, aldus de directie van het Roosendaals bedrijf. Vanmiddag is er een gesprek tussen FNV Bondgenoten, de chauffeurs en het Roosendaalse bedrijf.
Duizenden euro'sSimona en haar man Christo krijgen nog 4000 euro van het Roosendaalse Yetim Group. "En dat geldt voor alle chauffeurs." Ze kunnen niet terug naar Bulgarije, want ze hebben geen geld. Maar ze willen het ook niet, want ze willen eerst hun geld zien. Ondertussen zorgt de vakbond voor een stevig ontbijt en spullen om te koken. "Eieren met spek'", zegt Edwin Atema. "Maar er moet natuurlijk een betere en echte oplossing komen."
De Yetim Group is ook bekend bij de Inspectie SZW (voormalige arbeidsinspectie). Woordvoerder Paul van der Burg: "Er loop al langer een onderzoek naar dit bedrijf. Wij kijken naar de constructie waarmee wordt gewerkt. Voor de chauffeurs die nu vast staan kunnen wij niets doen". De inspectie heeft ook een aantal vrachtwagens van het bedrijf aan de ketting gelegd wegens openstaande boetes.
GevaarlijkKaderleden van de vakbond FNV komen de Bulgaarse chauffeurs een hart onder de riem steken. Zij inspecteerden meteen ook de vrachtwagens. En, wat bleek? De vrachtwagens zelf verkeren in een slechte staat. De banden bevatten niet voldoende reliëf om bij regen veilig de weg op te kunnen. Andere banden zijn met rubber opgespoten om het slechte reliëf te verdoezelen.
"Kijk, en hier zie je ook dat er al weken geen opleggen aan gekoppeld is geweest, zo droog staat het contactpunt van deze truck", vertelt kaderlid Paul. "Deze wagen is een gevaar op de weg, als je het mij vraagt is er een enorm risico op een klapband." Ook zijn de schroeven op de velgen van de trucks niet in orde. "Al met al, vind ik het flinke armoede, en nog gevaarlijk ook."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.