Video

Carnavalstrend is veel schmink, heel veel schmink: 'Boerenkiel is echt wel voorbij'

21 februari 2014 om 16:51
nl
Alleen een carnavalsoutfit is niet meer voldoende. Steeds meer mensen kopen ook schmink om hun gezicht te veranderen in een monster, vlinder, stripfiguur of noem het maar op. Brabantse webwinkels krijgen de schmink niet aangesleept en zien rond de carnaval de laatste jaren een flinke stijging in de verkoop. Schmink is dus 'in'.
Geschreven door

"We nemen het over van de Limburgers", zegt Carel Sarton van Magic-art uit Son. Zijn webwinkel met schmink heeft het nu razend druk. Normaal gesproken komen er 100 tot 150 bezoekers per dag. Nu zijn dat er 500 à 600.
"In Limburg zie je veel meer geschminkte carnavalsvierders. Het is leuk dat het nu in Brabant ook steeds meer komt. Je ziet dat mensen er moeite voor doen om er anders uit te zien. De boerenkiel is echt wel voorbij", aldus Carel Sarton.
iedereen kan schminkenOok voor Caroline Bartholomeus van webshop noddies.nl uit Eindhoven is de carnaval een drukke tijd. Rond de carnaval stijgt de verkoop van schmink flink. "De laatste jaren stijgt het elk jaar wel met twintig procent."
Vooral de plastic sjablonen die een paar jaar geleden op de markt kwamen, doen het erg goed. "Met deze sjablonen is schminken niet moeilijk. Iedereen kan het nu. De plastic sjablonen hebben een patroon van bijvoorbeeld een druppel of bloem. Je hoeft er alleen maar met een spons met verf overheen te gaan en je hebt de afbeelding op je gezicht staan."
Schmink voor in het donkerNeonschmink gaat het volgens Carel Sarton helemaal worden deze carnaval. "Het zijn allemaal felle kleuren. Als je er in het donker een blacklight bijhoudt, lichten ze helemaal op. We verkopen het heel veel nu."
Daarnaast zijn de superhelden volgens Sarton helemaal in. Zoals Spiderman, Superman of Batman. "De traditionele afbeeldingen doen het altijd goed, zoals een vlinder of piraat. Maar we zien toch wel dat veel mensen nu ook kiezen voor een superheld."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.