'Te hard rijden op verbindingsroute kost Hans Stacey koppositie'

6 januari 2015 om 17:29
nl
"De rally is twee dagen onderweg, eigenlijk zijn we pas begonnen. Toch is er al een heleboel gebeurd, zo hebben Hans en Gerard beiden straftijd gekregen voor het te hard rijden op een verbindingsroute. Hans heeft 1 minuut gekregen en is hierdoor zijn leiderspositie in het algemeen klassement kwijtgeraakt aan Nikolaev die nu 40 seconden voorsprong op hem heeft."
Geschreven door

Zo blikte het team van Hans Stacey en Gerad de Rooy dinsdag terug op de eerste twee etappesvan de Dakar Rally. "Ook Gerard heeft 30 seconden gekregen echter zonder gevolgen voor zijn huidige 9e plaats maar nu wel met een achterstand van 6.07 minuut op zijn KAMAZ rivaal Nikolaev."
"Dit jaar zijn de Fransen onverbiddelijk, waar het voorgaande jaren nog wel eens met ‘de Franse slag’ werd afgewerkt komt dit jaar niemand onder de penalty’s uit. Zo hebben er nu al 25 trucks een tijdstraf variërend van 30 seconden tot wel vier uur, dit laatste overigens niet voor snelheidsoverschrijdingen maar het missen van een aantal WP’s, daarover binnenkort meer."
Straf voor snelheidsoverschreidingenSnelheidsoverschreidingen op de verbindingsroutes worden als volgt bestraft:30 seconden + 100 euro boete, voor elke eerste overtreding van 1 tot 20 kilometer per uur te hard1 minuut + 200 euro boete, voor elke eerste overtreding van 21 tot 40 kilometer per uur te hard5 minuten + 300 euro boete, voor elke eerste overtreding van meer dan 40 kilometer per uur te hardAls iemand meer dan drie overtredingen heeft gemaakt dan gaat het voorval naar de steward van de A.S.O. en bepaalt hij of zij de uiteindelijke strafmaatregel tot mogelijke diskwalificatie.
Snelheidsovertredinigen in de special worden harden bestraft, een truck mag maximaal 140 kilometer per uur rijden. Komt iemand erboven, dan zijn de straffen als volgt;1 minuut + 100 euro boete, voor elke eerste overtreding van 141 tot 145 kilometer per uur5 minuten + 200 euro boete, voor elke eerste overtreding van 146 tot 160 kilometer per uur20 minuten + 300 euro boete, voor de eerste overtreding van meer dan 160 kilometer per uur1 uur + 1.000 euro boete, voor de tweede overtreding van meer dan 160 kilometer per uurDiskwalificatie bij het derde vergrijp van meer dan 160 kilometer per uur
'Strenge huisregels accepteren'"Zo zie je dat ook in de Dakar de tijden met de TurboTwin van Jan de Rooy, die een topsnelheid van 220 kilometer per uur kon halen, voorbij zijn. Strenge huisregels gelden nu en je kunt deze maar beter accepteren zoals we dit jaar kunnen zien aan de hoeveelheid sancties in het truckklassement", blikt het team van Hans Stacey en Gerard de Rooy terug.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.