Video

Deurne schrikt van nieuws over copiloot die vliegtuig Germanwings liet neerstorten: 'Ben doodsbang'

26 maart 2015 om 20:20
nl
De vliegramp met het toestel van Germanwings blijft de gemoederen in Deurne bezighouden. Vliegen is één van de veiligste vervoermethoden, maar wat als de bestuurder - in dit geval de piloot - kwaad in de zin heeft?
Geschreven door

Dat lijkt er namelijk te zijn gebeurd met het toestel van Germanwings dat deze week neerstortte in Frankrijk. Zeer waarschijnlijk veroorzaakte de 27-jarige Duitse copiloot Andreas Lubitz de crash van de Airbus. Hij liet de gezagvoerder niet meer toe tot de cockpit en zette de fatale daling in boven de Franse Alpen.
Lees ook: 'Vliegtuigramp Germanwings was opzettelijke actie copiloot'
Door de vreselijke crash kwam bruut een eind aan de levens van de 150 inzittenden, onder wie de 20-jarige Iris Claassen uit Deurne. Zij was voor zover bekend de enige Nederlander. De rest van de passagiers had voornamelijk de Duitse of Spaanse nationaliteit.
Vragen die iedereen bezighoudenOmroep Brabant ging donderdag de straat op in Deurne om te vragen hoe plaatsgenoten van Iris tegen de vliegramp aankijken. Wat vinden ze van het idee dat de piloot naar verluidt de aanstichter van al het leed is? En durven ze nog het vliegtuig in te stappen?
Lees ook: Deurne staat stil bij overlijden Iris Claassen (20) bij vliegramp Frankrijk
De vraag die vooral iedereen lijkt bezig te houden, is hóe het kan dat de piloot moedwillig zijn kist richting de bergen kon sturen. "Het lijkt mij raar dat op de een of andere manier die piloten niet regelmatig worden gescreend", zo reageert iemand.
Piloten worden gescreendEn dat is het hem juist, benadrukt de Duitse vliegtuigmaatschappij Germanwings. De maatschappij onderwerpt, net als alle vliegtuigmaatschappijen overigens, de piloten ook na hun opleiding geregeld aan fysieke en mentale tests. Op die manier moet hun bekwaamheid worden gemeten.
Ook de moderne wetenschap kan nooit helemaal achterhalen wat iemand precies denkt of in zijn schild voert. De mogelijkheid bestaat dus altijd dat een kwaadwillende piloot de tests om de tuin weet te leiden.
Voorstel: crew moet altijd in cockpit kunnenZijn de crew en passagiers te wapenen tegen een doorgedraaide piloot? 'Ja', menen sommigen. Eén van de voorstellen die donderdag rondzong, is om andere bemanningsleden toegang tot de cockpit te geven. Momenteel kunnen piloten, ook van KLM, namelijk een bemanningslid weigeren - zelfs als die de juiste code kent. Dit om bijvoorbeeld terroristen buiten de deur te houden.
Zelfs met al die maatregelen is het de vraag met welk gevoel passagiers het vliegtuig instappen. "De kinderen vliegen bij wijze van spreken morgen weer aan. Hopen dat het dan ook allemaal weer goed gaat", reageert een ongeruste vrouw uit Deurne.
Een plaatsgenote vult aan. "Ik ben een beetje doodsbang. Het zal je maar gebeuren", reageerde ze voor de microfoon. Toch gaf ze aan volgende week 'gewoon' te gaan vliegen. Want níet gaan, is misschien helemaal geen optie.
Alles over het ongeluk met het vliegtuig nalezen? Bekijk dan onze themapagina.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.