Mag het ietsje minder zijn? Enkele vroege en late vluchten Eindhoven Airport geschrapt

EINDHOVEN - Vliegtuigen van de maatschappijen met een basis op Eindhoven Airport mogen vanaf volgend jaar niet later dan halftwaalf 's avonds landen. Dat laat staatssecretaris Wilma Mansveld woensdag aan de Tweede Kamer weten.
Hiermee komt Mansveld tegemoet aan een veelgehoorde klacht van omwonenden. Zij stellen dat late landingen ten koste gaan van hun nachtrust. Nu mogen de vliegtuigen van maatschappijen Transavia en Ryanair tot twaalf uur landen.

LEES OOK: Hans Alders stopt als voorzitter Alderstafel: 'Den Haag moet nu beslissen over Eindhoven Airport'

Gemiddeld vier late landingen
In het Luchthavenbesluit van vorig jaar staat dat er 's avonds op het allerlaatste moment maximaal acht geplande vliegtuigen mogen landen. Mansveld stelt dat dit aantal omlaag moet naar gemiddeld vier geplande vliegtuigen. Hiervan mag bij wijze van flexibiliteit in de zomer worden afgeweken, maar dan moet het als compensatie in andere maanden rustiger zijn.

Het blijft overigens niet bij vier vliegtuigen die gemiddeld tot halftwaalf gepland mogen landen. In 2016 en 2017 mogen er vijf vliegtuigen gemiddeld landen. De jaren erna zes, aldus Mansveld.

Vliegtijden op zondag
Daarentegen wil Mansveld de eerste vliegtijden op zondag niet beperken. Ze houdt vast aan zeven uur 's ochtends, terwijl tegenstanders juist willen dat dit een uur later is. Volgens de staatssecretaris moeten vliegtuigen die dag vroeg kunnen vertrekken om de 'nodige slagen' te maken.

Om de overlast enigszins te beperken, wil Mansveld dat er op zondagochtend per vliegtuigmaatschappij niet meer dan vier vliegtuigen opstijgen. Hiervan mag soms worden afgeweken, tot zes vliegtuigen tussen zeven uur en halfacht zondagochtend.

Afspraak voor 43.000 vliegtuigbewegingen blijft staan
Overigens móet Eindhoven Airport volgens Mansveld de komende jaren blijven doorgroeien, omdat dit eerder is afgesproken. Met andere woorden: de staatssecretaris wil niet tornen aan de 43.000 vliegtuigbewegingen per jaar in 2020.

Hiermee legt Mansveld de wens van twaalf omliggende gemeenten, behalve de gemeente Eindhoven, om de groei meer gedoseerd te laten plaatsvinden naast zich neer. Volgens haar zou dat namelijk direct gevolgen hebben voor één van de twee andere luchthavens, Schiphol en Lelystad.

LEES OOK: Eindhoven Airport mag verder groeien, omliggende gemeenten willen tandje lager

Beperken van de overlast
Dat betekent niet weg dat Mansveld de kritiek van bewoners niet serieus neemt. Zo wil ze nadrukkelijk Wintelre ontlasten. Dat dorp gaat gebukt onder toenemende overlast van het vliegverkeer door de groei van Eindhoven Airport. Er is meer geluidoverlast, en meer verkeer.

De staatssecretaris geeft aan dat de klachten van bewoners worden geëvalueerd. Uiterlijk begin volgend jaar zullen die worden meegenomen in het lopende onderzoek, aldus de bewindsvrouw.

Ten slotte laat Mansveld een onafhankelijk onderzoek uitvoeren om met voorstellen te komen om de overlast in de regio terug te dringen. Daarnaast zal de GGD de ‘hinderbeleving’ monitoren.

Flink gegroeid
Eindhoven is het tweede vliegveld van Nederland, na Schiphol. Het aantal passagiers is in de afgelopen vijf jaar ongeveer verdubbeld tot 4 miljoen.

Het aantal bestemming is in dezelfde periode gestegen van dertig naar meer dan zeventig. Onlangs voegde Eindhoven Airport München en Praag toe aan het aanbod.