‘Onze chauffeurs zijn geen domme wezens’, TLN-voorzitter is beschuldigingen na ongelukken op A2 beu

EINDHOVEN - Het benoemen van oververmoeidheid en stress als belangrijkste oorzaken van vrachtwagenongelukken, is goedkoop en niet op de waarheid gebaseerd. Dat zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), naar aanleiding van berichtgeving in landelijke media.

“Chauffeurs worden ten onrechte als domme wezens afgeschilderd”, zegt de voorzitter tegen Omroep Brabant. Van Dijk baalt ervan dat veel instanties de vrachtwagenongelukken op de A2 van woensdag als handvat gebruiken om vermeende gezondheidsproblemen rondom vrachtwagenchauffeurs opnieuw aan te kaarten.

“We moeten niet vergeten dat de meeste ongelukken daar helemaal niet mee te maken hebben. We weten bovendien op dit moment helemaal niet wat de oorzaak is van de vele ongelukken de afgelopen week."

'Ze zijn voldoende opgeleid'
Volgens FNV-bestuurder Egon Groen hebben veel chauffeurs echter te maken met strakke schema’s en ongezonde diensten. Van Dijk ziet dat anders: “Chauffeurs zijn niet voor niets gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Ze zijn opgeleid om op momenten hun rust te pakken. Ik ken weinig chauffeurs die ziek of vermoeid achter het stuur kruipen. Die indruk wordt wel ten onrechte gewekt.”

Groen zegt dat niet alleen een strakke planning veel stress oplevert. Volgens de FNV’er verliezen chauffeurs vaak de aandacht door hun mobiele telefoons en door berichten die op hun boordcomputer verschijnen. “En dan denken ze er ook nog aan om de vrachtwagens uit te rusten met camera’s en meer van dat soort spul. Dat leidt naar onze mening alleen maar af.”

ZIE OOK: 'Afgeleid door telefoon en te lang doorrijden', chauffeurs over oorzaak vele vrachtwagenongelukken

'Opleiding tot chauffeur is lang traject'
Waar FNV zegt dat de technologie in vrachtwagens tot een minimum moet worden beperkt, vindt TLN dat het alleen maar bijdraagt aan de veiligheid in het verkeer. “We zien het ook aan de cijfers: het wordt steeds veiliger op de Nederlandse wegen. Het aantal ongelukken is drastisch gedaald, en dat komt mede door de verbeterde technologie en door goede campagnevoering.”

Van Dijk vindt het belangrijk om het juist nu voor de vrachtwagenchauffeurs op te nemen. “Vaak ligt de oorzaak van een vrachtwagenongeluk in een ander hoekje. Roepen dat het allemaal de schuld van de chauffeurs is, is nergens op gebaseerd. Je wordt niet zomaar vrachtwagenchauffeur: daarvoor moet je een lang traject volgen.”

ZIE OOK: 'Ik moest vol op de rem, heb veel geluk gehad', automobilist Tim omringd door pakken melk na ongeluk

'Onjuiste verbanden'
Natuurlijk komt oververmoeidheid bij vrachtwagenchauffeurs weleens voor, zegt Van Dijk. “Maar het gaat erom dat er nu verbanden worden gelegd die er niet zijn. Gisteren was absoluut een slechte dag, maar uit niets blijkt dat hier sprake was van stress, vermoeidheid of een slechte staat van de vrachtwagens. Als we nul verkeersslachtoffers willen, moeten we het probleem bij de kern aanpakken.”

Dat het met name op de A2 vaak prijs is, vindt ANWB-woordvoerder Ad Vonk niet vreemd. "Daar zitten de meeste transportbedrijven”, zegt hij tegen de NOS. “Het zijn ook de wegen waar het meeste internationale vrachtverkeer op zit. Maar het is lastiger om te verklaren wat de oorzaak van al die vrachtwagenongevallen daar is. Dat verschilt van geval tot geval."

Meer over dit onderwerp:
a2 eindhoven verkeersongevallen vrachtwagens
Deel dit artikel: