Blikseminslag op het spoor: dit is waarom reparatie zo lang duurt
Het Nederlandse spoor heeft jaarlijks zo’n 100.000 keer te maken met blikseminslag, stelt ProRail. Door bliksemafleiders kunnen treinen vaak gewoon blijven rijden. Maar soms raakt een systeem toch beschadigd.
In het geval van woensdag heeft de blikseminslag voor drie storingen gezorgd, legt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail uit. Zo gingen de slagbomen bij enkele spoorwegovergangen kort na de inslag naar beneden, vaak het eerste signaal dat er iets mis is. ProRail heeft wel veel systemen dubbel draaien, maar die back-up werkte nu niet.
"Met het blote oog zie je vaak niet direct wat er kapot is."
Storingen door blikseminslag zijn tijdrovend om op te lossen, legt Van der Cruysen uit. De aannemer moet namelijk alle onderdelen controleren om uit te sluiten waar de schade is. Met het blote oog zie je vaak niet direct wat er kapot is. En veel kabels zitten onder de grond.
Van der Cruysen: "Zoals er in je eigen huis problemen kunnen zijn, omdat er een zekering gesprongen is. Zo kunnen er ook op het spoor problemen ontstaan. Soms is de locatie heel makkelijk te vinden, maar vaak is het daarna ook heel lastig. Er kunnen door een stroomexplosie meerdere onderdelen in verschillende kasten zijn doorgebrand in een groot gebied."
"Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand."
De aannemer onderzocht lange tijd wat de schade tussen Oss en Den Bosch is. Waarschijnlijk duren de reparaties tot halfnegen.
Overigens is het niet gevaarlijk om met onweer met de trein te reizen. De trein is namelijk net als een auto een soort metalen kooi. "Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand en dat is het omhulsel van de trein", zegt Van der Cruysen. Als de bliksem in de trein slaat, wordt die langs de zijkant van de trein afgevoerd naar de rails.
LEES OOK: Nog uren geen treinen tussen Oss en Den Bosch na blikseminslag