Tentoonstelling: Gerrit van Bakel en tijdgenoten

Dromen en Realiteit 

Gerrit van Bakel
De toeschouwer met andere ogen naar de wereld laten kijken, dat was het doel van de grenzeloos creatieve kunstenaar Gerrit van Bakel (1943 – 1984). Vanaf 26 november is zijn werk in samenhang met dat van tijdgenoten als Jan van Munster, André Volten en Bob Bonies te zien in Museum De Wieger. Tegelijk is in de Ateliers het videowerk van Michiel van Bakel (1966) te zien. Hoewel het werk van vader en zoon heel anders is qua medium en sfeer, delen de kunstenaars een liefde voor de natuur. Dat feit wordt benadrukt in een zaal waarin werk over de Brabantse Peel van beide kunstenaars samenkomt.

Dromen en Realitiet
Het uitgangspunt voor deze tentoonstelling wordt gevormd door werken uit Gerrit van Bakels ‘machine periode’; de jaren 1974 – 1984, waarin hij mechanische objecten of ‘dingen’ maakte, zoals hij zijn werken zelf noemde. In deze periode ontwikkelde hij zich van industrieel vormgever tot een kunstenaar met een grenzeloze visie, die op ingenieuze wijze mens, techniek en natuur combineerde. Hoewel zijn uitgangspunt vaak de Peel was, reikten zijn dromen veel verder: “Natuurlijk wil ik het heelal herontwerpen, maar dat kan ik niet.” Van Bakel liet zijn liefde voor het Peelgebied spreken door het in het middelpunt van het universum te plaatsen. Dat kwam in verschillende kunstwerken – straks te zien in De Wieger – naar voren.

Een uniek oeuvre in de tijd geplaatst
Het oeuvre van Van Bakel is zowel conceptueel als concreet, filosofisch en praktisch. Juist omdat de kunstenaar zo op zichzelf staat, is het interessant om zijn werk in de tijd te plaatsen en te bezien naast dat van tijdgenoten die zich in een heel andere richting ontwikkelden, maar zich even sterk individueel uitdrukten. Zo is naast Van Bakel werk te zien van onder meer Ad Dekkers, Jan Schoonhoven, Jan Henderikse, Jan van Munster en André Volten. Op die manier komt naar voren hoe roerig de naoorlogse decennia waren en is te zien welke unieke positie Van Bakel hierbinnen inneemt. Gastcurator van deze tentoonstelling is Piet Augustijn, oud-conservator van het Gorcums Museum. 

De Peel als gemeenschappelijke deler
‘Bogwaters’ is te zien samen met werk van Gerrit van Bakel waarin ook de nadruk ligt op de schoonheid van het unieke natuurgebied de Peel. Voor het eerst wordt het werk van beide kunstenaars in deze landschappelijke context samen getoond. In veel van zijn werken nam Gerrit van Bakel de Peel als middelpunt. Hij had een diepgeworteld gevoel van bezorgdheid over onze planeet en in het bijzonder het Peelgebied waar hij woonde. Veertig jaar geleden al vertelde hij ons wat nu nog altijd actueel is: laten we op een andere manier met de wereld omgaan, voordat het te laat is. Ook Michiel van Bakel zet ons met zijn dromerige en vervreemdende beelden aan tot nadenken over onze omgeving en de natuur.

Over De Wieger
In De Wieger staat het buitengewone verhaal van Hendrik Wiegersma (1891-1969) centraal: een huisarts met een markante persoonlijkheid, die zich ontwikkelde tot één van de belangrijkste expressionistische schilders van Nederland. Het accent in de museumcollectie ligt op Nederlandse kunst uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Tot de topstukken in de collectie behoren werken van onder meer Charley Toorop, Jan Sluijters, Leo Gestel, Jan Mankes en Else Berg. Naast De Wieger ligt het beroemde Tuinpad van mijn vader waarover Wim Sonneveld zingt in ‘Het Dorp’. 

Zie ook Tentoonstelling: Michiel van Bakel (landvandepeel.nl)

De tentoonstellingen zijn tot stand gekomen met steun van het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, de gemeente Deurne en de Vrienden van De Wieger.

25 mei 2024

10:07

Deurne

Oude Liesselseweg 29, 5751 WN

Profielfoto van VisitBrabant en partners
Mogelijk gemaakt door
VisitBrabant en partners