VIDEO

Wegener zet in op digitale media: ruim 300 banen weg in 2012

15 februari 2012 om 11:02
nl
Uitgeverij Wegener gaat dit jaar 300 tot 350 banen schrappen, ruim tien procent van het gehele personeelsbestand. Dat heeft de uitgever woensdag bekendgemaakt. De afslanking maakt onderdeel uit van een nieuwe strategie waarbij Wegener de nadruk wil leggen op digitale media. Het bedrijf wil tussen 2012 en 2014 in totaal vijftig miljoen euro aan kosten besparen en tegelijkertijd geld gaan verdienen aan internet.
Geschreven door

De bezuinigingen van 50 miljoen euro maken deel uit van eerder aangekondigde kostenbesparingen van 70 miljoen euro tussen 2011 en 2014. De 3000 medewerkers van Wegener zijn dinsdag in de Brabanthallen in Den Bosch bij elkaar. Mecom-baas Tom Toumazis geeft hier uitleg over de plannen.
Volgens een verslaggever van Villamedia, die de bijeenkomst volgde vanuit de Brabanthallen, verdwijnen bij de nieuwsredacties 110 banen. De grootste klap zou bij sales en marketing vallen. Daar worden 110 tot 140 banen geschrapt. De afdeling sales wordt gecentraliseerd. Op de afdeling vormgeving worden 40-65 banen geschrapt, voor de administratieve banen ('backoffice') geldt dat er 40 tot 60 banen verdwijnen. 
'Achter betaalmuur plaatsen'"We gaan veel meer inzetten op mobiele applicaties en tabletgebruik. Dat doen we vooral omdat de consument eerder bereid is om voor deze kanalen te betalen. Het pure nieuws zal niet achter betaalmuur verdwijnen. Maar als je meer over dat nieuws wilt weten, zoals achtergronden, duiding en verdieping: die informatie wordt achter een betaalmuur geplaatst", vertelt Han van den Berg, woordvoerder van Wegener.
Ook de manier waarop ze nieuws brengen, gaat veranderen: "We zullen meer informatie leveren ook in de vorm van video en foto's: het wordt een rijke omgeving. De krant van de volgende dag wordt op een andere manier gebruikt. Ieder product heeft eigen functie, de functie van gedrukte krant zal wat veranderen."
Inkomsten lopen terugDe bezuinigingen zijn hard nodig. In tien jaar tijd verloor Wegener 225.000 abonnees. Wegener gaat zich daarom richten op bijvoorbeeld betaalde apps voor smartphones en tablets. Ook wil het concern manieren vinden om mensen te laten betalen voor nieuwswebsites die gekoppeld zijn aan de regionale kranten van het bedrijf. In Brabant zijn dat het Brabants Dagblad, het Eindhovens Dagblad, de Gelderlander en BN DeStem. Daarnaast heeft het bedrijf veel huis-aan-huis kranten. In maart is de lancering van de app voor smartphones. Vanaf 1 mei moet de krant ook op tablet verschijnen.
Veranderingen aan einde van het jaarMet de 'Digital First'-strategie wil Wegener 'duurzame toekomstige groei' realiseren. De focus komt te liggen op digitaal, maar het concern blijft naar eigen zeggen  toegewijd aan de belangrijkste uitgaven in print. De veranderingen zullen pas eind dit jaar hun beslag krijgen. Op 12 december wil Wegener een 'integraal digitale mediaportfolio' invoeren. Dan wordt pas concreet bekend wat het exact voor de individuele kranten betekent.
'Stortbui aan ontslagen'Volgens Aletta Bulsink van vakbond CNV komt 'deze stortbui aan ontslagen voor veel mensen knalhard aan'. "Gelukkig ligt er een goed sociaal plan met van werk naar werk-regelingen", zegt ze. "Wij gaan er vanuit dat Wegener de mensen die getroffen worden prima begeleid en helpt aan ander werk." De CNV hoopt dat Wegener met de gekozen strategie  de weg inslaat naar een duurzame groei in de toekomst.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.