Heusden klaagt bij Enexis over trage afhandeling klachten
Volgens het college speelt het probleem ook in de gemeenten Den Bosch, Haaren, Loon op Zand, Vught en Waalwijk. In een eerste reactie meldt Enexis dat vorst of geplande afspraken roet in het eten kunnen gooien en dat het bedrijf er alles aan doet om mensen zo snel mogelijk te helpen.
Enexis spreekt van prioriteitenOok in de brief staat dat het bedrijf het weer of vorst in de grond aanvoert als excuus. Maar volgens B en W gaat dit kennelijk niet op bij reparaties bij huizen of bedrijven. Een woordvoerder van Enexis zegt dat dit te maken heeft met prioriteiten. Hij betreurt dat er zaken mis gaan, maar vraagt ook om begrip. Volgens hem is er ook goed contact met de gemeente.
De brief is behalve aan Enexis ook aan de vijf andere gemeenten gestuurd. Zij hebben dezelfde ervaringen met het bedrijf, zo zeggen B en W van Heusden. Het college dringt bij Enexis aan op een spoedige oplossing.
Afspraken worden overschredenDe afgelopen jaren heeft het in enkele gevallen wel acht weken geduurd voordat Enexis in Heusden met een meet- en reparatiewagen ter plekke was, zo schrijven B en W. Volgens hen wordt de klacht onderschreven door een accountmanager van het bedrijf. Uit een overzicht blijkt dat interne afspraken over termijnen waarin afhandeling plaats moet vinden, geregeld worden overschreden. Bovendien worden mensen met klachten vaak door- of terugverwezen naar de gemeente, wat tot nog meer ontevreden reacties leidt.
Lange termijn van afhandeling 'onacceptabel'Een citaat uit de brief: "Uit het oogpunt van verkeersveiligheid en sociale controle is deze lange termijn van probleemafhandeling onacceptabel. Wij vragen u meer aandacht en meer capaciteit voor het oplossen van de problemen in de openbare verlichting, met name voor het repareren van kabelbreuken. Naar onze mening kan en moet dit veel sneller."