Recensie: Opera Zuid maakt kantoorliefde van Die Zauberflöte

3 maart 2012 om 16:08 • Aangepast 23 april 2020 om 02:55
nl
Bij de koffieautomaat slaat zíj haar armen om hém heen en zo krijgen ze elkaar: een 'happy end' voor twee kantoorslaven. Ja echt... Opera Zuid verplaatst 'Die Zauberflöte' naar een ouderwets kantoor waar het hoofd van de typekamer regeert met ijzeren vuist.
Geschreven door

Omdat het verhaal van de 18e eeuwse 'Die Zauberflöte' zo overduidelijk niet op een kantoor speelt, moest er een oplossing gevonden worden. Deze versie van de opera speelt zich daarom af in een (blijkbaar gezamenlijke) droom van de twee hoofdpersonen die achter hun bureau in slaap zijn gevallen. Het klinkt wat geforceerd maar Opera Zuid komt er goed mee weg.
Gekke zuiveringsrituelenZaterdagavond beleefde 'Die Zauberflöte' van Opera Zuid de première in Maastricht. De voorstelling gaat toeren en staat straks ook in Eindhoven, Breda, Tilburg en Den Bosch. De opera wordt begeleid door Het Limburgs Symfonie Orkest. Aylin Sezer en Elmer Gilbertsson zingen Pamina en Tamino.
'Die Zauberflöte' blijft een vreemd en moeilijk te doorgronden verhaal met  verwijzingen naar de vrijmetselarij en gekke zuiveringsrituelen door water en vuur.  Maar Mozart heeft er nu eenmaal zulke mooie muziek voor geschreven. Zie het als een excentrieke tante die je uiteindelijk veel vergeeft omdat ze toch elk jaar aan je verjaardag denkt... of omdat ze zo goed kan zingen.
Klokkenspel en toverfluitOpera Zuid geeft aan 'Die Zauberflöte' een vrolijke en lichte toets. Er zitten veel kleine grapjes in de voorstelling. Het is zonde om ze te verraden maar let wat dat betreft ook op de boventiteling.
De lichtheid zit ook in de erotische toespelingen, een logisch vervolg op het klokkenspel en de toverfluit die in de tekst telkens weer opduiken. Monostatos draagt een rood corset, de Drie Dames zijn  zonder meer opwindend rondborstig en wat is zo'n clubje secretaresses in kokerrok nu eigenlijk anders dan een mannendroom?
Goed muzikaal teamOpera Zuid kiest al een poosje bewust voor jonge zangers. Gilbertsson studeerde af in 2009 en Sezer in 2010. Ik zie daardoor een voorstelling zonder  diva's die hun collega's van het toneel afzingen maar mét een goed muzikaal team dat in samenwerking een hele prettige Zauberflöte neerzet.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!