'Lange wachttijden bij regiotaxi in Tilburg schuld van de gemeente'
Doordat de gemeente alleen maar naar de prijs kijkt, staat volgens Quatrotax de kwaliteit onder druk. Chauffeurs moeten steeds sneller werken, klanten moeten langer wachten.
Quatrotax verzorgt ruim een jaar de regiotaxivervoer in Midden-Brabant. Het bedrijf werd destijds gekozen omdat het bij de aanbesteding het goedkoopste was. Het Vara-programma Zembla onthult dat het lijstje met gunningscriteria uit zegge en schrijve één punt bestond: de laagste prijs.
Minder klantenBij de aanbesteding berekende Quatrotax de prijs op basis van het totaal aantal te verwachte ritten. Steeds minder gehandicapten hebben recht op gebruik van de regiotaxi en dus blijft het aantal klanten met twintig procent achter.
Hierdoor komt het taxibedrijf in de problemen. De gemeenten in de regio Tilburg willen niet te hulp schieten. Als gevolg daarvan daalt de kwaliteit, zegt directeur van Boxtel.
Kwaliteit onvoldoendeChauffeurs en reizigers in Tilburg bevestigen tegenover Zembla het beeld dat de kwaliteit vaak niet wordt gehaald. Taxibusjes komen veel te laat of moeten ver omrijden omdat er veel passagiers tegelijkertijd worden vervoerd.
De gemeenten zeggen dat er niet veel klachten binnenkomen. Ze willen niet voor de camera op de kwestie reageren.