Zesduizend bezwaren tegen omstreden spoorplan Vught
Voor Vught is het plan van groot belang. Naar verwachting gaan er vanaf 2020 150 goederentreinen en 432 personentreinen door de gemeente rijden. Volgens de gemeente is het grote aantal reacties een duidelijk signaal hoe zeer Vughtenaren zich door de plannen bedreigd voelen in hun leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
Maar één oplossingVoor Vught er er maar één mogelijkheid bespreekbaar om al die treinen door het dorp te laten rijden. Namelijk door een verdiept spoor of een tunnel.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft voor een verdiept spoor zelf niet genoeg geld. Voorwaarde voor die variant is een financiële bijdrage uit de regio. De verdiepte ligging kost grofweg 300 tot 600 miljoen euro. 'Den Haag' heeft 150 euro miljoen euro beschikbaar.
Wethouder Wilbert Seuren: "Nu meer dan de helft van alle Vughtse huishoudens een zienswijze heeft ingediend, zal Den Haag zich moeten gaan realiseren dat Vught recht heeft op een goede en structurele oplossing voor de infrastructurele problemen waarvoor wij hier in Vught gesteld worden."
Meer treinenTussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught.