Video

Ruzie over hogesnelheidstrein Fyra naar België opgelost

3 december 2012 om 22:46
nl
Vanaf april 2013 rijdt de hogesnelheidstrein Fyra tussen Breda en Antwerpen. Dat maakten de NS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bekend.
Geschreven door

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infratructuur en Milieu heeft deze afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS.
Ruzie van elf jaarDaarmee komt er een einde aan een conflict tussen Nederland en België dat al elf jaar duurt. Volgens commercieel directeur Marjon Kaper van NS HiSpeed zagen alle partijen uiteindelijk in dat dit een hele belangrijke verbinding is voor reizigers.
De hogesnelheidstrein Fyra gaat acht keer per dag rijden tussen Breda en Antwerpen, één keer per twee uur. De trein stopt onderweg op het Belgische station Noorderkempen. Kaper: "Reizigers zijn dankzij dit akkoord vanaf april binnen een half uur in Antwerpen vanuit Breda." De trip kan gemaakt worden voor de prijs van een gewoon treinkaartje. Ook hoeft bij uitzondering voor deze hogesnelheidstrein niet vooraf gereserveerd te wroden.
Vier maanden behelpen voor BrabandersVoor Brabanders lost het akkoord niet per direct alle problemen op. De nieuwe dienstregeling van de NS gaat op negen december in. Daarbij vervalt de Beneluxtrein, maar de Fyra tussen Breda en Antwerpen is dan nog niet operationeel.
Brabanders die met de trein naar België willen, moeten vanaf negen december nog vier maanden reizen met de stoptrein of omreizen via Rotterdam. De provincie wil proberen om de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen als sneltrein te laten rijden.
Breda voorwaarde in onderhandelingHet conflict ontstond omdat België geen geld meer had voor een snelle verbinding tussen Den Haag en Brussel. Terwijl dat wel met de Nederlandse overheid was afgesproken.
Er gaat op negen december wel een andere internationale Fyra rijden tussen Amsterdam en Brussel, 19 keer per dag. Maar die stopt niet in Brabant. En dat was een eis van Nederland onder dreiging van juridische stappen. De Belgen kwamen enkele weken geleden met het plan voor een extra Fyra tussen Breda en Antwerpen als tegemoetkoming. En daar is nu overeenstemming over.
GeldkwestieNederland betaalt nu 2,5 tot 3,5 miljoen euro per jaar mee aan de treinverbindingen tussen Breda en Antwerpen (Fyra) en de stopverbinding Roosendaal-Antwerpen (NMBS-trein). Die laatste trein zou vanaf eind 2013 iets sneller moeten gaan rijden. Een kwart miljoen euro hiervan komt van de provincie.
Dit terwijl de Belgen 5,5 miljoen euro per jaar hadden gevraagd voor alleen de Fyraverbinding tussen Breda en Antwerpen.
'Eens per twee uur te weinig'Reizigersvereniging Rover is blij dat er een akkoord is, maar heeft wel kritiek op de frequentie van de dienst. Sanne van Galen van Rover laat weten: "Dit is een compromis tussen staten, maar voor de reiziger niet echt goed. Voor reizigers is een trein één maal per twee uur te weinig." Bovendien moeten reizigers naar Brussel overstappen in Antwerpen.
Rover zegt te blijven pleiten voor een uurdienst tussen Brussel, Antwerpen, Breda, Tilburg en Den Bosch. "Dit om Brabant met Brussel te verbinden."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.