CDA Wijchen: 'Volkel mag geen vliegoefeningen doen tijdens de Cito-week'

8 januari 2013 om 14:06
nl
De CDA-fractie in Wijchen wil dat vliegbasis Volkel in de zesde week van dit jaar geen vliegoefeningen met F16's houdt in de avonduren. Kinderen uit groep acht van de basisscholen moeten namelijk op 5, 6 en 7 februari de Cito-toets maken. Het lawaai van overvliegende straaljagers zou hen uit de slaap kunnen houden.
Geschreven door

Het CDA wil dat het college bezwaar maakt tegen de geplande oefening, zo heeft de fractie dinsdag laten weten. "Het gebrek aan nachtrust van de kinderen kan van invloed zijn op de resultaten van de Cito-toetsen. Een punt minder voor de toets kan voor de leerling van groot belang zijn voor de verdere schoolloopbaan'', aldus de partij.
GeluidsoverlastFractievoorzitter Mark Wintjes laat weten dat Wijchen de laatste jaren steeds vaker te kampen heeft met geluidsoverlast van vliegbasis Volkel. "Toen in de lokale krant aangekondigd werd dat er vliegoefeningen gepland stonden in de avonduren tijdens de Cito-week, trokken verschillende ouders bij ons aan de bel", vertelt Wintjes.
"We willen vooral bereiken dat dit soort dingen beter afgestemd worden." Als vliegbasis Volkel de oefeningen toch door laat gaan, legt Wintjes zich er niet bij neer. "Dan gaan we ervoor zorgen dat er landelijk Kamervragen over gesteld worden", vertelt hij.
AvondvliegwekenJoyce van der Eijk, Hoofd Communicatie van vliegbasis Volkel, legt uit dat de vliegbasis jaarlijks avondvliegweken organiseert. "Dan krijgen onze vliegers training in het donker. We plannen deze weken aan het einde en het begin van het jaar, omdat het dan vroeger donker is", vertelt ze.
Vliegbasis Volkel heeft nog geen formeel verzoek ontvangen om de agenda te wijzigen, maar het is ook nog niet duidelijk of op de betreffende avonden ook echt boven Wijchen gevlogen wordt. "Veel van de oefeningen zijn bijvoorbeeld ook boven zee en dan komen we dus helemaal niet in de buurt", aldus Van der Eijk.
Risico'sMocht er tijdens de Cito-week toch boven Wijchen gevolgen moeten worden, dan wordt het lastig om de planning om te gooien. "De commandant zal dat moeten beslissen, maar ik acht de kans klein er iets veranderd wordt. De planning wordt gemaakt op basis van veel verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld het weer. Als er veel wind is, zijn de golven op zee hoog. Dat brengt extra risico's voor de vliegers met zich mee", vertelt Van der Eijk.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.