NS: nieuwe Beneluxtrein gaat zo gauw als mogelijk vaker rijden
Volgens de planning gaat de rechtstreekse trein tussen Den Haag en Brussel in ieder geval op 11 maart acht keer per dag rijden. Maar de frequentie zou eerder al omhoog kunnen naar meer dan twee keer per dag. Dat zal er van hangen hoe snel er mensen en materieel kunnen worden vrijgemaakt voor de herstarte Beneluxtrein. Het personeel wordt geleverd door de NS en het materieel door de Belgische Spoorwegen NMBS.
Nieuwe intercity moet Fyraleed verzachtenDe trein tussen Den Haag en Brussel is weer in ere hersteld, vanwege het abrupt uit de dienst moeten halen van de Fyra Internationaal tussen Amsterdam en Brussel. Omdat het maanden gaat duren voordat er zicht is op het weer kunnen inzetten van de Fyra V250-treinstellen, moest de in december opgedoekte Beneluxtrein weer (gedeeltelijk) van stal worden gehaald.
Maar omdat mensen en materieel elders op het spoor in Nederland en België zijn ingezet, gaat dat niet van de één op de andere dag. En tussen Den Haag en Amsterdam bleek het door drukte op het spoor zelfs helemaal niet mogelijk.
Intercity Roosendaal - Antwerpen blijft voorlopigDe Belgische NMBS begon al kort na het stoppen van de internationale Fyra met een doordeweekse intercity tussen Roosendaal en Antwerpen, eens in de twee uur. Deze trein blijft volgens een woordvoerder van de NS voorlopig rijden, totdat de maandag opgestarte Beneluxtrein veel vaker rijdt als twee keer per dag. Het streven is dus die frequentie zo gauw als mogelijk op te voeren.
Roosendaal krijgt daarmee ook zijn rechtstreekse verbinding met zowel Brussel als Den Haag terug. Reizigers van en naar Amsterdam kunnen naar Rotterdam met de binnenlandse Fyra en daar overstappen op de nieuwe Benenluxtrein en omgekeerd.
Net zoveel mensenVolgens een eerste telling van de NS hebben net zoveel mensen - zo'n 275 - van de maandag opgestarte verbinding gebruikt gemaakt, als tot 9 december van de oude Beneluxtrein. Ook op de terugreis vanuit Brussel had de trein een bezettingsgraad van 50%, gelijk aan de oude Beneluxtrein. Het is overigens nog steeds niet bekend wanneer de Fyratreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda weer gaan rijden.