Televisie bij miljoenen op zwart door Ton Schröer uit Baarle-Nassau
Schröer kocht voor het goede doel voor 20.001 euro dertig seconden reclametijd. Die tijd wilde hij aanvankelijk gebruiken om zijn bedrijf uit Zierikzee, Tons Mosterd en Heerlijkheden, te promoten. Maar adviseurs vertelden hem dat hij aan die tijd weinig had. Hij moest meer zendtijd kopen om een beetje bekend te worden. Daarom stelde Schröer zijn idee op een nogal bijzondere manier bij.
Na een brainstormsessie en het weglaten van allerlei overbodig materiaal, hield hij niets meer over. "Toen zei iemand dat ik het beeld net zo goed op zwart kon zetten. Dat vond ik wel een goed idee, want zo hoefde ik ook geen filmpje te maken", grinnikt Schröer.
Donker, maar niet pikzwartVoor het eerst kregen tv-kijkers tijdens het Sterreclame-blok gepland een zwart beeld te zien. De commercial verscheen voor de laatste aflevering van de natuurserie 'Africa' op Nederland 1, iets voor halfnegen dinsdagavond.
Pikzwart werd het dinsdagavond niet. Schroër: "Bij de Ster waren ze niet erg enthousiast toen ik mijn plan vertelde, omdat ze bang waren dat kijkers wegzapten." Ook aan de geschrokken televisiekijkers is gedacht. "Ik heb een bandje ingesproken die zal worden afgespeeld als mensen naar de Ster bellen. Daarop vertel ik dat het een bewuste actie is", zei hij hier eerder over.
Betrokken bij het milieuNaar verwachting sprong de televisie bij 2,5 miljoen mensen een halve minuut op zwart. "Eerst wilde ik reclame maken voor Tons Mosterd, maar omdat ik daarvoor te weinig tijd zou hebben, wil ik nu een punt maken van de enorme energieverspilling op aarde", vertelt hij. De eigenaar van het mosterdbedrijf is erg betrokken bij het milieu. Hij heeft honderden zonnepanelen op zijn fabriek staan en rijdt daarnaast in een elektrische auto.
In de dertig seconden zendtijd die Schroër in handen had werd een boodschap vertoond. "Ja, alle 2,5 miljoen tv's die nu op zwart staan zouden samen zo'n 4,2 miljoen Watt verbruiken. En dat is best een grote lamp, als je het mij vraagt." De boodschap werd afgesloten met een verlicht mosterdpotje. Een milieubewuste spot, met oog voor commercie.
ReactiesNieuwslezeres Sacha de Boer kondigde Ton's spot in het NOS Achtuurjournaal al aan. Op Twitter regent het complimenten. "Beste spot in jaren. Ga morgen meteen zijn mosterd kopen", twittert Veronique. Lennard stoorde zich aan het gebruikte lettertype in de spot. "Aaaargh: mosterd in Comic Sans." Joyce legde een link met het opstappen van burgemeester Rob Bats van Haren (Groningen): "Zou de burgemeester van Haren van mosterd houden?"