Startschot voor nieuwbouw station Eindhoven: 'Verbouwing is hard nodig'
De verbouwing is hard nodig, meent projectleider Anton Kamp van ProRail. "Het is een heel mooi station, maar het is te klein." Het station krijgt daarom een breder gangpad met liften en nieuwe trappen naar de perrons. De verbouwing duurt drieënhalf jaar.
'Alle vertrouwen'Begin april gaat de eerste schop de grond in. De reiziger krijgt daar volgens Kamp als het goed is weinig van mee. "Er wordt achter grote bouwhekken gewerkt. Vanuit daar wordt onder het spoor doorgegraven. Daar zijn we dus drie jaar mee bezig. "
Wethouder Joost Helms (VVD) is in ieder geval enthousiast. "De schetsen zijn geweldig. Ik denk dat het echt een entree wordt die past bij Eindhoven. Ik heb er alle vertrouwen in", aldus de wethouder.
70 miljoen in crisistijdenDe verbouwing kost ongeveer 70 miljoen. Dat is veel geld in tijden van crisis, maar volgens Kamp is dat bedrag wel degelijk te rechtvaardigen. "Als je het openbaar vervoer op peil wilt houden, dan moet je voor goede in- en uitstapmogelijkheden zorgen. Daar is een verbouwing voor nodig."
Helms sluit zich daar bij aan. "Het is crisis, maar dat manifesteert zich met name in de bouw. Die 70 miljoen wordt nu in de werkgelegenheid geïnvesteerd. Dat zijn investeringen die je dus vooral nu moet doen", meent de wethouder, die ook een tweede intercitystation in Eindhoven wil.