370.000 euro boete voor luchtvaartmaatschappij Ryanair
De prijs die de consument uiteindelijk betaalde, was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden.
Alle kosten"Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze'', zegt directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit. "Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.''
Ryanair is het niet eens met de boete. "Het besluit van de Nederlandse Consumentenautoriteit zit boordevol fouten. Ryanair zal tegen deze ongegronde beslissing bezwaar aantekenen en bevestigt dat zijn website volledig voldoet aan alle EU- en Nederlandse regelgeving omtrent consumentenbescherming."
De Ierse prijsvechter heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast. Zo presenteert het bedrijf nu wel de prijzen met inbegrip van voorzienbare en onvermijdbare toeslagen en heffingen. Ook vermeldt Ryanair nu dat er alleen een Engelstalige klantenservice is op de verder Nederlandstalige website.
KlachtenReisbrancheorganisatie ANVR is blij dat Ryanair is aangepakt. "De ANVR heeft in de afgelopen jaren diverse malen klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie, omdat alle voorzienbare en onvermijdbare, verplichte kosten in de reissom moeten zijn inbegrepen. Ook werd bij de Consumentenautoriteit aangedrongen op het aanpakken van deze oneerlijke handelspraktijken'', zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.
Volgens Oostdam is er nog meer niet in de haak bij Ryanair. "Zo is het vermijden van het automatisch kopen van een reisverzekering op de website van deze airline onduidelijk en weinig transparant.''
Ryanair vliegt in Nederland vanaf Eindhoven Airport, Maastricht Airport en Groningen Airport Eelde.