DB Schenker zegt nog niets over toedracht treinramp Wetteren

6 mei 2013 om 19:11
nl
DB Schenker Nederland, met hoofdvestigingen in Tilburg en Utrecht, wil niet reageren op het gerucht dat de Nederlandse machinist van de giftrein die afgelopen weekend bij het Belgische Wetteren ontplofte, te hard reed. Het van oorsprong Duitse bedrijf verzorgde het goederentransport met de ontspoorde ramptrein. De trein valt onder het Utrechtse deel van het bedrijf.
Geschreven door

Drie van de dertien wagons ontploften na het ontsporen. In de wagons zat de ontplofbare stof acrylonitril. Door de giftige dampen kwam een inwoner van Wetteren om het leven. 49 mensen raakten gewond; 130 inwoners werden geëvacueerd na het ongeluk.
Al gauw na de ramp waren er berichten dat de Nederlandse machinist in dienst van DB Schenker veel te hard reed. De trein uit Zwijndrecht reed kort vóór de ramp door Roosendaal.
Onderzoek afwachten"We wachten het onderzoek af. Dit is het enige dat passend is uit respect voor de slachtoffers", zegt een woordvoerder van de Duitse goederenvervoerder. Behalve het functioneel parket in Gent doet ook het Belgische Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor onderzoek naar de ontploffing. Die instantie is vergelijkbaar met de Onderzoeksraad voor Veiligheid in Nederland.
DB Schenker maakte dinsdag wel bekend dat de machinist van de trein volledig bevoegd was om op de Belgische spoorlijn te rijden. ,,Per lijn moet een machinist aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt, wat hier het geval is. Zijn complete dossier, ook met zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket'', aldus DB Schenker.
DB Schenker is de grootste goederenvervoerder per spoor in Europa met 32.000 werknemers, van wie 700 in Nederland. Het bedrijf is vaker in opspraak geweest vanwege (bijna)ongelukken.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.