Burgemeester Roosendaal na ongeluk met giftrein Wetteren: 'Het spoor is veilig'
Het lijkt erop dat de machinist van de trein te hard reed, waardoor een aantal wagons met gevaarlijke stoffen ontspoorden en explodeerden. De Belgische autoriteiten onderzoeken dat ongeluk nog.
Commotie om veiligheidHet ongeluk deed in Roosendaal en omstreken de discussie weer oplaaien over de veiligheid op het goederenspoor. De treinen met chemische stoffen rijden immers door veel druk bewoonde gebieden. De commissie Bestuur in Roosendaal vergaderde daarom woensdagavond over het onderwerp.
Verschillende partijen hamerden op een onderzoek naar de veiligheid op het spoor in West-Brabant door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat gaat volgens de burgemeester echter niet gebeuren. "Er is in Roosendaal niets aan de hand op dit moment. De Onderzoeksraad komt er alleen als een incident is geweest", verklaarde de burgemeester.
CalamiteitenoefeningenHet gros van de fracties in Roosendaal wilde ook graag weten hoe vaak er calamiteitenoefeningen gehouden worden voor dit soort incidenten. "We oefenen heel wat af", was het antwoord van de burgemeester. Vanuit de Veiligheidsregio West-Brabant worden er regelmatig oefeningen gehouden voor bestuurders uit de regio. "De locoburgemeester en ik zijn de laatste tijd bij vier of vijf oefeningen aanwezig geweest", aldus Niederer.
"De Veiligheidsregio houdt goed bij welke bestuurders daar aan meedoen en hoe hun inzet is. In geval van een calamiteit kan een bestuurder dan ook afgerekend als hij faalt in de praktijk." De laatste oefening waar de burgemeester aan meedeed was in maart in Breda. De volgende training staat gepland in november van dit jaar in Roosendaal. Het gaat in dit geval om trainingen op beleidsniveau met fictieve ongelukken en rampen.
Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Antwerpen hoog op agendaDe gemeente Roosendaal heeft samen met Moerdijk en Halderberge onlangs een brief gestuurd naar de minister van Infrastructuur en Mileu. In die brief hameren de gemeentes om een nieuwe goederenspoorverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen die buiten de bebouwde kom van de diverse gemeentes rijdt.
Ook vragen ze de minister om het geplande onderzoek naar de veiligheid van zo'n verbinding veel eerder uit te voeren. Het onderzoek staat nu gepland in 2018. De briefschrijvers willen dat dat onderzoek al in 2014 start. Burgemeester Peter van der Velden van Breda hamerde eerder ook al op de zogenoemde ROBEL-lijn.
BuisleidingenstraatEen ander alternatief voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is via de buisluidingenstraat die tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen loopt. Volgens de CDA-fractie is dat soort vervoer aan te bevelen. "Het is duurzaam en veilig en heeft de toekomst."
Burgemeester Niederer liet weten dat er weliswaar capaciteit is voor extra vervoer via de leidingen, maar niet iedere stof kan door die buizen vervoerd worden. "Daarbij komt nog dat een eventuele implosie in de buisleidingenstraat desastreuzer is dan een explosie van een goederenwagon."
Ook elders vragen over veiligheidBehalve in Roosendaal stond de veiligheid op het goederenspoor al ter discussie in de gemeenteraad van Tilburg. Ook in Den Bosch zijn inmiddels raadsvragen gesteld over het onderwerp.