VIDEO

Keuze voor definitief tracé 'Ruit rond Eindhoven' valt op nieuwe weg van Ekkersrijt naar N279

26 juni 2013 om 14:45
nl
Bestuurders van Zuidoost-Brabant hebben gekozen voor de aanleg van een nieuwe weg van Ekkersrijt bij Son via de gemeente Laarbeek naar de N279. Daarnaast wordt de bestaande weg van Veghel via Helmond naar Asten uitgebreid. Bestuurders uit de regio vergaderden donderdag over de zogenoemde 'Ruit rond Eindhoven'. Ze besloten dat dat tracé het meest geschikt is voor het ontsluiten van het totale verkeer in Zuidoost-Brabant.
Geschreven door

Het tracé komt van de A50 bij Veghel via de bestaande weg naar de A67 bij Asten. Daarnaast komt er een nieuwe weg en die loopt van de A50 Ekkersrijt in Son naar Laarbeek. Daar komen de twee wegen dan bij elkaar. 
De wegen krijgen twee keer twee rijstroken. Automobilisten mogen er maximaal 80 kilometer per uur rijden. De regio praat al tientallen jaren over een mogelijkheid om naast de A67 en de A2 ook ten oosten van Eindhoven en Helmond een betere noord-zuid-verbinding te krijgen. In de stuurgroep zitten gemeenten, de provincie, het ministerie en waterschappen.
Dorpen en wijken verzetten zichMilieuorganisaties, politieke partijen en bewoners van dorpen en wijken mengen zich ook al jaren in de discussie. De Brabantse Milieu Federatie gaf minister Schultz van Haegen van Infrastructuur in november 2012 een tip om 250 miljoen euro extra op haar begroting te bezuinigen: schrap de aanleg van de nieuwe rondweg om Helmond en Eindhoven.
En de actiegroep 'Niksweg' in Laarbeek is tegen de komst van een nieuwe weg tussen Ekkersrijt en de N279. Samen met verschillende afdelingen van de Socialistische Partij is zij voor de verbreding van de N279 tussen Veghel en de A67 in het zuiden bij Asten. Maar bewoners van wijken in het oosten van Helmond zijn juist tegen die variant omdat zij vrezen voor meer drukte in hun omgeving.
Start aanleg 2017Vooralsnog is het de bedoeling dat Provinciale Staten in september een besluit nemen. In 2015 moet er een definitief plan liggen. Dan start ook de bezwarenprocedure. In 2017 zou de aanleg moeten starten, zodat de weg in 2020 in gebruik genomen kan worden.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.