VIDEO

Tracé Ruit rond Eindhoven 'catastrofe' voor Aarle-Rixtel en Dierdonk

26 juni 2013 om 19:27
nl
Het tracé voor de Ruit rond Eindhoven is een catastrofe voor de leefbaarheid in Aarle-Rixtel. Dat zegt Pieter Verschuren van het Dorpsplatform. En ook de stichting Brouwberg uit Helmond is nog altijd niet te spreken over de plannen voor het wegennet.
Geschreven door

Donderdag presenteerde provinciebestuurder Ruud van Heugten het basisplan voor het wegennet rond Eindhoven. Na jaren van bakkeleien hebben de bestuurders in de regio besloten dat de bestaande weg tussen Veghel en Asten wordt verbreed. Tussen Veghel en Zijtaart komt een aansluiting op de A50 en de weg loopt dan via Helmond door naar de A67 bij Asten.
Daarnaast komt er een nieuwe weg. Die loopt van de A50 bij Ekkersrijt in Son, ten zuiden van het Wilhelminakanaal naar Aarle-Rixtel en sluit daar aan op de verbrede weg Veghel-Asten. Zo wordt de A67 ook aan de oostkant van Eindhoven verbonden met de A2 en de A50 en de A58.
'Lood om oud ijzer'Er zijn nog wel twee discussiepunten. Het is nog de vraag of er in Aarle-Rixtel een tunneltje onder het kanaal komt of een brug eroverheen. Hoewel de inwoners van Laarbeek al jaren pleiten voor een grote, lange tunnel kiezen ze nu eieren voor hun geld met een kleine tunnel. "Dertigduizend auto's per dag op een brug geeft veel meer geluidsoverlast dan wanneer ze door een tunnel rijden. Hoe klein die ook zal zijn", aldus Verschuren.
En in Dierdonk bij Helmond valt de geplande verbreding van de N279 (Veghel-Asten) duurder uit dan gedacht. Daarom wil Van Heugten toch nog kijken naar de aanvankelijk veel duurdere optie van een lus om de wijk. Maar voor voorzitter Martin van Hees van stichting Brouwberg is het allemaal lood om oud ijzer: "Ik maak me nu al zorgen om de uitstoot van CO2 en de fijnstof in de lucht. Wat mij betreft hoeft die hele ruit er niet te komen."
Eerste auto in 2020Gedeputeerde Van Heugten hoopt dat begin 2015 Gedeputeerde Staten een definitief besluit nemen. Daarna kunnen belanghebbenden nog bezwaar aantekenen. In 2017 moet de eerste schop in de grond gaan zodat er in 2020 de eerste auto over kan rijden. De totale kosten mogen niet hoger zijn dan het bedrag dat nu in kas is: 865 miljoen euro.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.