Nep-Fyra’s Breda-Amsterdam gaan internationaal

30 juni 2013 om 17:29
nl
De Nederlandse Spoorwegen gaan op korte termijn de uitgevallen hsl-verbinding Amsterdam-Brussel verzorgen met TRAXX-locomotieven van het Canadese Bombardier. Deze treinen rijden nu de binnenlandse Fyradiensten tussen Amsterdam en Breda en zijn een bekend verschijnsel op het hsl-spoor in Brabant en op station Breda.
Geschreven door

Alleen zijn die treinen gehuurd en de NS wil nu een flink aantal kopen. Het is de bedoeling dat ze in Duitsland worden gebouwd. Met die locomotieven wil de NS treinstellen samenstellen die over het hsl-tracé naar België kunnen rijden. Omdat het huurcontract voor de huidige TRAXX-treinen binnenkort afloopt, zullen ook op de lijn Breda-Amsterdam de nieuw te bouwen treinen door de NS worden ingezet.
Het idee om met de nep-Fyra's ook naar België te rijden, is overigens niet nieuw. Begin april opperde NS-directielid Merel van Schoonhoven dit al. En ook de Bredase wethouder Selçuk Ackinci zag na het Fyra-debacle de TRAXX-treinen in de nabije toekomst doorrijden vanuit Breda naar Antwerpen.
Is 160 km/u genoeg?TRAXX-locomotieven halen een snelheid van 160 kilometer per uur. De Fyra's van AnsaldoBreda die ooit ook op de binnenlandse lijn Breda-Amsterdam hadden moeten rijden, haalden maximaal 250 kilometer. Het is daarom de vraag of politiek Den Haag genoegen neemt met de nep-Fyra's, die nauwelijks echte hogesnelheidstreinen zijn te noemen.
Volgens de NS moeten de locomotieven nog worden gebouwd, maar kan dat redelijk snel gebeuren. Voor de bestelling zijn de gebruikelijke Europese aanbestedingsregels omzeild door een beroep te doen op een dringende noodzaak. Hoeveel locomotieven de NS bij Bombardier bestelt, kan het bedrijf nog niet zeggen. Dat hangt af van het Fyra-alternatief dat vóór 1 oktober naar staatssecretaris Mansveld moet worden gestuurd.
Ook TRAXX op BeneluxtreinWel is bekendgemaakt dat de TRAXX-treinen ook zullen worden ingezet op de herstarte Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal. Op die lijn moeten van de politiek snel veel meer treinen gaan rijden dan de huidige acht en materieel daarvoor ontbreekt op dit moment.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.