Problemen rondom reconstructie Markiezaatsweg Bergen op Zoom
Van den Bergh heeft in september 2011 bij het zien van een ontwerptekening van de wegconstructie van de Markiezaatsweg gezegd dat er geen rekening was gehouden met de laad- en losvoorzieningen van zijn winkelpanden. Volgens Van den Bergh kwam de gemeente pas in juni 2012 met een noodoplossing.
Lossen aan de zijkantDe gemeente wil dat de vrachtwagens lossen aan de zijkant van de panden. "Maar dan moet er nog zo'n 45 meter overbrugd worden, terwijl ik al sinds 1977 werk met de laad- en losdeuren aan de achterzijde", aldus Van den Bergh. Deze zijn door een nieuw fietspad volgens Van den Bergh hoe dan ook niet meer veilig. De gemeente Bergen op Zoom is van mening dat kleine vrachtwagens nog wel bij het laad- en losdok kunnen komen. "Alleen vrachtwagens die langer zijn dan 18 meter moeten aan de zijkant gaan staan. Dan moet er met rolcontainers of paletwagens gelost worden", aldus de projectmanager van de Scheldevesting van de gemeente Bergen op Zoom. "Als je in de binnenstad kijkt, wordt dat veel gebruikt. Veel winkels hebben daar geen laad- of losdok. Die worden altijd bevoorraad langs de voorkant.""
Raad van StateMarc van den Bergh heeft deze week bij de Raad van State een verzoek ingediend de werkzaamheden aan de Markiezaatsweg in Bergen op Zoom stil te leggen. "Ik hoop dat de Raad van State een verstandig besluit neemt. Dan zou het ontwerp van de reconstructie van de Markiezaatsweg veilig aangepast kunnen worden met een correcte bereikbaarheid van de laad- en losdeuren van de winkelpanden", aldus Van den Bergh.
De gemeente heeft in de planning om vanaf 5 augustus te beginnen aan de reconstructie van de Markiezaatsweg. Eind deze maand volgt een bodemzaak over deze kwestie.