VIDEO

Moderne versie van La Pietá in Grote Kerk van Breda roept discussies op

11 juli 2013 om 17:44
nl
In de Grote Kerk van Breda staat op dit moment een controversieel beeld van de kunstenaar Corné van Gool uit Prinsenbeek. Het gaat om een 'La Pietá', geïnspireerd op het beroemde beeld van Michelangelo van de treurende Maria met het dode lichaam van Jezus. De kunstenaar heeft de Mariafiguur vervangen voor een jonge man. De lichamen zijn bedekt met tatoeages van symbolen uit allerlei religies.
Geschreven door

Het beeld roept discussie op, sommige mensen vinden dat het beeld niet gepast is in een kerk. Volgens het kerkbestuur is er even getwijfeld of ze het beeld zouden toelaten, maar dat het discussie oproept is de bedoeling.
'God is dood'De kunstenaar wil vooral de menselijkheid van de compassie (het Italiaanse Pietá betekent compassie, red.) benadrukken en sterke dogma's relativeren. De symbolen variëren van boeddhistische, Joodse en islamitische tekens, tot dollartekens en het beroemdste citaat van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche 'God is Dood'.
Volgens Corné van Gool, die homoseksueel is, is dit geen homobeeld. Hij vindt het belangrijk dat mensen open staan voor andermans gedachtengoed. Hij draagt het beeld op aan zijn vader. Onder het beeldhouwwerk staat: "De vader baart de zoon maar blijft in de zoon".
SteengoedDe tentoonstelling heet 'Steengoed: Symboliek en compassie in de Grote Kerk van Breda'. Dit beeld en andere beelden zijn te bekijken tot en met 26 augustus. De toegang is gratis.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.