Onderzoek naar kosten tunnel Dommeldal voor Ruit om Eindhoven
Gedeputeerde Ruud van Heugten was eerder tegen een tunnel vanwege de kosten en de beperkte meerwaarde. Of de gewenste tunnel - met een lengte van één kilometer - binnen het beperkte budget van 865 miljoen realistisch is, moet volgens hem nog blijken.
De regio besloot donderdag verder dat er op de nieuwe weg van twee keer twee rijstroken ten zuiden van het Wilhelminakanaal definitief niet harder gereden mag worden dan tachtig kilometer per uur.
In 2020 openDe provincie wil in 2017 met de aanleg van de weg beginnen en hoopt dat de weg in 2020 open kan.
De nieuwe weg loopt van de A50 bij bedrijvenpark Ekkersrijt in Son naar Aarle-Rixtel. Daar zal hij aansluiten op de verbrede weg Veghel-Asten. Zo wordt de A67 ook aan de oostkant van Eindhoven verbonden met de A2 en de A50 en de A58.
'Mijlpaal voor werkgelegenheid'De afgelopen weken zijn de plannen voor de nieuwe weg besproken in alle betrokken gemeenten. "Daaruit komt naar voren dat het nut van en de noodzaak voor deze weg op geen enkele wijze ter discussie staan", stelt burgemeester Elly Blanksma van Helmond tevreden vast. "Dat is winst." Ze spreekt van 'een mijlpaal'.
Ook het bedrijfsleven is positief. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging en verladersorganisatie EVO zorgt de Ruit om Eindhoven ervoor dat bedrijven kunnen groeien, omdat bedrijventerreinen beter bereikbaar worden.
ANWB en Milieufederatie niet overtuigdInwoners van Son en Breugel verzetten zich nog wel tegen de komst van de weg. Ook organisaties zoals de Brabantse Milieufederatie en de ANWB zijn nog niet overtuigd van de noodzaak van de 'Ruit'.