Breda krijgt vanaf 2016 eindelijk treinverbinding met België, maar geen hogesnelheidstrein
Het totaal aantal treinen [PDF] tussen Nederland en België gaat de komende jaren fors omhoog. Een groot deel van die treinen zijn hogesnelheidstreinen (Thalys en Eurostar), die niet in Brabant stoppen.
Beneluxtrein eerst via Roosendaal, dan via BredaIn 2014 wordt de oude Beneluxtrein via Roosendaal volledig in ere hersteld. De trein gaat dan 16 keer per dag rijden vanuit Amsterdam (nu nog vanuit Den Haag). Dat is een tussenoplossing.
Vanaf 2016 rijdt de Beneluxtrein, onder de naam Benelux-plus, namelijk met hogere snelheid over het HSL-spoor via Breda. Roosendaal wordt dan niet meer aangedaan. De trein gaat over het HSL-spoor op termijn 200 km/u rijden. Dat is iets sneller dan een normale intercity, maar langzamer dan een hogesnelheidstrein. Roosendaal moet het vanaf 2016 doen met alleen een stoptrein naar Antwerpen.
De binnenlandse trein over het hogesnelheidsspoor (nu nog onder de naam Fyra) tussen Amsterdam en Breda blijft net als nu ieder half uur rijden. Ook de intercity van Eindhoven via Tilburg en Breda naar Den Haag gaat gedeeltelijk via het HSL-spoor rijden.
Thalys en Eurostar stoppen niet in BrabantDe Thalys gaat vaker rijden, naar Brussel, Lille en Parijs, maar die trein stopt dus niet in Brabant. Er komt ook een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Londen via Brussel (Eurostar), die ook al niet stopt in Brabant.
Wel zal er vanaf volgend jaar daardoor elk uur een voorbijzoevende Thalys of Eurostar op het HSL-spoor in West-Brabant te zien zijn. In totaal rijden er straks dagelijks vijftig treinen de grens over.
Provincie redelijk tevredenProvinciebestuurder Van Heugten is gedeeltelijk tevreden met deze oplossing, vooral omdat ook reizigers uit Eindhoven en Tilburg via een goede overstap nu snel in België zijn.
Wel vindt Van Heugten het jammer dat er geen echte hogesnelheidstrein via Breda gaat rijden. Ook wethouder Selçuk Akinci van Breda kan goed leven met de plannen. Plannen overigens, die niet helemaal uit de lucht komen vallen.
Roosendaal komt er bekaaid vanafReizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zijn overwegend positief, maar vinden wel dat Roosendaal na de verplaatsing van de Beneluxtrein naar Breda er bekaaid vanaf komt in de plannen van de NS.
Het voorstel om dan een stoptrein Antwerpen-Roosendaal eenmaal per uur met tien tussenstops te laten rijden, noemt Rover beneden de maat. TreinTramBus en Rover willen dat één van de intercitytreinen op de lijn Brussel-Antwerpen ook dan wordt doorgetrokken naar Roosendaal.