Ploegwerk laat in oude weverij proeven aan pikant suikerwerk
Zeventien kunstenaars en ontwerpers die samen exposeren in een van de de grote lichte hallen waar vroeger de weefgetouwen stonden. Het levert een hele diverse expositie op.
Vleesachtig roze Over één ding zijn ze het wel eens: 'The More to less-chair' van de ontwerpers Willem Kuipers (Uden) en Stefan de Beer verdient in ieder geval aandacht. De stoel won de tweede prijs in een ontwerpwedstrijd van Gispen. De opdracht (ga er maar aan staan): bedenk een maatschappijkritische stoel!
Wat als eerste opvalt aan de stoel zoals - ie in Bergeijk staat, is de dikke vleesachtige-roze massa die een strakke metalen stoel volledig verbergt. Die roze massa staat volgens Willem voor de overconsumptie, voor alles wat we voortdurend weer eten en kopen. 't is niet iets waar we makkelijk van afkomen; Willem en Stefan hebben de roze massa met dikke touwen vastgesnoerd.
Donker kamertjeIn een donker afgesloten kamertje werkt Noortje van den Eijnde aan haar kunstwerk. Ze heeft dat duister nodig want ze werkt met licht dat door talloze opgehangen dunne plaatjes van suikerwerk heen schijnt. Waar ze niet op had gerekend: de plaatjes smelten door de warmte van de lampen en druppels suikerwater druipen langs de draadjes waar het suikerwerk aan is opgehangen.
"Een extraatje", vindt Noortje. "Het maakt het werk nog mooier." Bij de opening van de expositie mag het publiek van haar suikerwerk proeven. In sommige stukken heeft ze rode peper verwerkt.
Ploegwerk noemt zichzelf een collectief. Aan de tentoonstelling is veel overleg voorafgegaan. Ondanks dat en ondanks de gezamenlijk gekozen naam 'Red Dot', lijken ze vooral afgesproken te hebben elkaar alle ruimte te geven. En zo ontstond een leuke tentoonstelling.