Ongeluk met hijskraan op treinstation Eindhoven door constructiefout of metaalmoeheid
De oorzaak is nog niet honderd procent zeker zegt Van Riel tegen Omroep Brabant. Hij weet in ieder geval wel zeker dat de kraan niet te zwaar belast werd. "Er zit een beveiliging op die ervoor zorgt dat de kraan stilvalt wanneer die te zwaar beladen is", legt hij uit. Van Riel vindt het een heel kwalijke zaak. 'Ik zit sinds m'n zeventiende op de kraan. Ik ben nu 49 en ik heb dit niet eerder meegemaakt', zegt hij.
Controleren op haarscheurtjesVan Riel heeft 108 kranen. Van het type waarmee het ongeluk is gebeurd, de AT6, heeft hij meerdere exemplaren. "Een van deze kranen is ingezet, maar wordt vandaag nog gecontroleerd op haarscheurtjes," aldus Van Riel.
Volgens Van Riel staan er zo'n honderd kranen van hetzelfde type door heel Europa op bouwplaatsen. Hij verwacht dat al deze hijskranen op korte termijn nog eens extra gecontroleerd en gekeurd worden.
Hijskraan geknaktMaandagmiddag begaf de arm van een hijskraan het bij het treinstation van Eindhoven. De arm kwam op de bovenleiding terecht. Er wordt bij het station van Eindhoven gebouwd aan een nieuwe reizigerspassage. Het ongeluk gebeurde vrijwel boven de bouwput.
De NS verwacht dat de treinen tussen Eindhoven en Weert rond twee uur 's nachts weer normaal zullen rijden. Tot die tijd worden er bussen ingezet. De NS raadt treinreizigers aan rekening te houden met een extra reistijd van dertig minuten.