Video

Solar Team Eindhoven wint World Solar Challenge: 'Heel erg blij en trots met winnen race'

12 oktober 2013 om 13:55 • Aangepast 22 november 2020 om 03:09
nl
De eindoverwinning in de World Solar Challenge lonkte al voor het team van de Technische Universiteit in Eindhoven, maar nu is die dan definitief. De Eindhovense studenten hebben met hun zonneauto 'Stella' zondagochtend (Nederlandse tijd) gewonnen in de klasse voor gezinsauto's. Met 'Stella' reden de Eindhovenaren in zes dagen van het Australische Darwin naar Adelaide, een tocht van ruim 3000 kilometer.
Profielfoto van
Geschreven door

Het Eindhovense team is na de winst door het dolle heen. "We zijn heel erg blij en trots met het winnen van de race", laat teammanager Lex Hoefsloot zondagochtend vanuit Australië weten. De overwinning komt volgens hem na anderhalf jaar keihard werken. Na de finish vrijdag was het al duidelijk dat het team van de TU/e bovenaan in de puntentelling stond, maar toen was het nog wachten op het oordeel van de jury. Die moest namelijk de gebruiksvriendelijkheid van de deelnemende gezinsauto's beoordelen.
De jury roemt Stella vooral vanwege de comfort, het gebruiksgemak, het stuur met allerlei meetapparatuur, maar ook op de kofferbakruimte en het fileparkeren. Bovendien heeft de kentekenregistratie in Nederland hoge ogen gegooid bij de juryleden. Uiteindelijk hebben de tijdsduur, het bijladen van het elektrisch net, het aantal inzittenden tijdens de wedstrijd en het uiteindelijke juryoordeel de doorslag gegeven.
Gebruikersvriendelijkheid centraalHet Solar Team Eindhoven is nu wereldkampioen in de zogeheten Cruiserklasse. In die klasse gaat het niet zozeer om de snelheid van de auto, maar vooral om de gebruikersvriendelijkheid. Het ultieme doel in die klasse is om de deelnemende zonneauto's als volwaardige wagens de weg op laten gaan, iets wat de 'Stella' al twee maanden mag.

Wachten op privacy instellingen...

Concurrenten TU/eDe voornaamste concurrenten van Eindhoven waren een team uit Duitsland en eentje uit Australië. Die reden ook af en toe aan kop, maar met minder passagiers dan de Eindhovenaren. De Brabanders reden de meeste van de wedstrijdkilometers met drie of meer inzittenden. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de World Solar Challenge dat een zonneauto met plek voor vier inzittenden de finish haalt.
Volgens de TU/e hebben de studenten met hun prestaties in de race aangetoond dat een gezinsauto op zonne-energie binnen enkele jaren realiteit kan zijn. Als de industrie meewerkt, zouden de eerste Stella's binnen vijf tot tien jaar in productie kunnen gaan. "Stella is een prachtige zonnewagen in een gebied van uitzonderlijke auto's en teams", zei directeur Chris Selwood van de World Solar Challenge.
Andere Nederlandse universiteiten ook succesvolNederland heeft het dit jaar erg goed gedaan bij de World Solar Challenge. Het Nuon Solar Team uit Delft veroverde de koppositie in de Challengerklasse, waarin optimaal gebruik van zonne-energie centraal staat. De Red Engine van het team uit Twente behaalde daarnaast de derde plek in diezelfde klasse, het beste resultaat voor die universiteit ooit.
Binnenkort kan heel Nederland kennismaken met 'Stella'. Het Eindhovense team zal bij terugkeer in Nederland namelijk een rondje maken langs onder meer verschillende scholen. Hiermee willen de Eindhovense studenten volgens Lex Hoefsloot scholieren laten zien dat techniek 'gaaf' is. Zo willen ze jongeren verleiden om voor een technische studie te kiezen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.