Arriva wil HSL overnemen: wij zijn sneller en beter dan de NS
De NS zou volgens het eerder gepresenteerde Fyra-alternatief pas vanaf 2017 met de Benelux-plus via de HSL naar België gaan rijden met een stop in Breda. Arriva wil vanaf volgend jaar al zestien keer per dag tussen onder meer Breda, Antwerpen Zaventem en Brussel rijden met HSL-treinen die 200 kilometer per uur kunnen halen. De NS-treinen halen maximaal 160.
Topsnelheid van 300 kilometer per uurArriva heeft de plannen donderdag toegelicht in de Tweede Kamer. Arriva dat nu het streekvervoer verzorgt in onder meer Noordoost-Brabant stelt dat het veel eerder dan de NS en met echte HSL-treinen kan gaan rijden. Die treinen worden geleverd door moederbedrijf Deutsche Bahn die daar veel ervaring mee heeft.
Arriva denkt vanaf 2016 op de lijn Amsterdam-Brussel supersnelle Duitse hogesnelheidstreinen te laten rijden met een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Arriva zegt dat de NS oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van het HSL-spoor. De aanleg daarvan heeft zeven miljard euro gekost.
'Besluit uitstellen'Arriva heeft staatssecretaris Mansveld gevraagd niet de komende weken, maar over drie maanden een besluit te nemen over de HSL en het alternatief voor de geflopte Fyra. Zo denkt het bedrijf een eerlijke kans te hebben tegenover de NS-plannen.